لولا درب ساختمان (32 محصول)

مرتب سازی بر اساس:
ارزانترین

لولاها از جمله مهم‌ترین و پرکاربردترین یراق‌آلاتی هستند که هر بدنه ای را به درب‌ مخصوص آن وصل می‌کند. استفاده از این یراق‌آلات موجب می‌شود تا تحمل وزن و فشار درب بر روی بدنه آن آسانتر ‌شود. همچنین لولا مکانیزمی را فراهم می‌کند که درب با حرکت حول یک محور، به سادگی و بدون زحمت باز و بسته شود. از این رو لولا محصولی کوچک اما کاربردی است که در صنایع مختلفی از جمله ساختمان سازی کاربرد دارد. در این مقاله از فامیلاکالا به معرفی انواع لولا درب ساختمان از جمله لولا درب چوبی و انواع لولا درب فلزی می‌پردازیم و شما را بیشتر با این محصولات آشنا می‌کنیم؛ پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

لولا چیست؟

پیش از هر چیز و قبل از معرفی انواع لولا درب ساختمان، بد نیست تا با ماهیت لولا بیشتر آشنا شویم. لولاها با اهداف مختلفی تولید می‌شوند که برخی از آنها در وسایل تزئینی به کار گرفته شده و برخی دیگر برای آسان‌تر شدن استفاده از فضاهای مختلف به تولید می‌‌رسند. اما به طور کلی لولاها وظیفه اتصال دو بخش تاشو بر روی هم و اغلب در به چهار‌چوب را به عهده دارد. اگر نگاهی به اطراف خود بیندازید متوجه می‌شوید این نوع از یراق آلات در درب و پنجره‌ها و حتی کابینت‌های محل سکونتتان به کار گرفته شده‌اند. درب کمد دیواری، کابینت و یا درب چوبی اتاق از جمله فضاهای خانه ما هستند که با استفاده از چند لولا به چهارچوب یا یونیت مورد نظرشان متصل شده‌اند. در نتیجه می‌توان گفت که لولا درب ساختمان از مهمترین یراق‌آلات مورد استفاده در یک درب است و در عملکرد درب، نقش به سزایی را ایفا می‌کند.

معرفی انواع لولا بر اساس محل استفاده

انواع یراق درب ساختمان از جمله لولا، به نوعی تکمیل کننده درب‌های ساختمانی هستند و در مدلهای مختلفی به تولید می‌رسند. همانطور که می‌دانید درب‌ هر ساختمان یا به نوعی ورودی آن، قسمت اصلی یک خانه را تشکیل می‌دهد و اغلب، در نمای خانه قرار می‌گیرد. از این رو برای اینکه به راحتی باز و بسته شود، نیازمند یک لولای مخصوص است. البته باید دقت داشت که در خرید لولا حتماً به جنس درب توجه شود. چرا که درب فلزی، درب چوبی و درب آهنی از انواع درب‌های ساختمان هستند که یراق هایی متناسب با جنس خود را طلب می‌کنند.

بر این اساس لولاها به دو دسته لولای کابینت و کمد و لولا درب ساختمان تقسیم می‌شوند. لولاهای کابینت و کمد به نوعی،از انواع لولاهای درب چوبی به شمار می‌روند که آنها نیز انواع مختلف خود را دارند.

انواع لولا درب ساختمان

همانطور که مطالعه کردید لولاها در انواع مختلفی و برای کاربردهای گوناگونی ساخته شده‌اند. از جمله درب، پنجره، کمد دیواری و حتی صندوق های چوبی قدیمی که متناسب با نیازتان در اختیار شما قرار می‌گیرند. در این بخش به بررسی تعدادی از مدلهای لولا درب سنگین خواهیم پرداخت.

لولا درب فلزی

حتماً به مکان هایی که درب‌های بزرگی دارند و شبیه بادبزن باز و بسته می‌شوند، قدم گذاشته‌اید. این درب‌ها معمولاً در بیمارستان، ادارات ورستوران ها به چشم می‌خورند و لولای به کار گرفته شده در آنها دارای دو مرکز گردش است که باعث می‌شود درب‌ها از هر دو طرف، باز و بسته شوند. لولای بادبزنی یک لولای مخصوص برای انواع لولا درب‌ فلزی و به نوعی لولا درب سنگین است. با این حال نصب لولا بادبزنی پیچیدگی خیلی زیادی ندارد. برای این کار کافی است در ابتدا به اندازه شکل لولا در چهارچوب، سوراخی را ایجاد نمایید. سپس یک طرف لولا را به چهارچوب و طرف دیگر آن ‌را‌ به در وصل کنید تا ساختار لازم در آن فراهم شود.

لولای درب پارکینگ

لولای درب پارکینگ از رایج ترین نوع لولا درب ساختمان است که برای درب‌ها در منازل مسکونی و آپارتمانی استفاده می‎‌شود. این نوع لولا بر روی درب حیاط، درب آهنی و درب پارکینگ قابل نصب است. یکی از انواع مدل های لولا که به درب حیاط متصل می‌شود، لولا جوشی است که استحکام بالایی دارد و به ‌علت مقاومت بالای آن فقط یک یا دو بار در سال به روغن‌ کاری نیاز پیدا می‌کند.

لولا درب چوبی

لولای تخت و لولای قابلمه ای از انواع لولا درب چوبی هستند که در ادامه بیشتر با آنها آشنا می‌شویم.

لولای تخت (h4)

لولاهای تخت دقیقاً شبیه به پروانه هستند که از دو بال و یک میله در وسط بال تشکیل شده ‌اند و به دلیل ظاهر ساده و صافی که دارند، نصبشان راحت‌تر است. این نوع لولاها معمولاً برای درب‌های ساده استفاده می‌شوند و خود دارای دو دسته لولای سرتخت و لولای سرنیزه ای هستند. جالب است بدانید این القاب به دلیل زایده های سر این دو مدل لولا به آنها نسبت داده شده است. به این ترتیب که اگر لولا دارای زایده ای اضافی باشد به آن لولا سرنیزه درب چوبی گفته می‎شود و اگر بدون زایده باشد، سرتخت است.

لولای قابلمه ای

لولای قابلمه ای که در گذشته با نام قاب لبه شناخته می‌شد نیز شبیه همان پروانه ای است که در لولای تخت ذکر شد و بالهایش توسط یک پین به هم وصل شده است. این لولا هم شبیه به لولای تخت به دو دسته تقسیم می‌شود، اما مشخصه اصلی آن خمیدگی بال هایش است. این خمیدگی بر روی لولای قابلمه ای به این دلیل طراحی شده است که به وسیله آن از ورود گرد و غبار به داخل اتاق یا کمد جلو‌گیری شود. از این رو لولای قابلمه ای معمولاً برای درب‌هایی استفاده می‌شود که دارای زاویه هستند. به عبارت دیگر درب‌هایی شبیه درب ورودی ساختمان، درب سرویس ‌بهداشتی و درب اتاق خواب که با عملکردی روان، قابلیت این را دارند تا به عنوان انواع درب‌های ساختمانی و سنگین مورد استفاده قرار بگیرند.

نصب لولای درب چوبی

نصب لولا درب چوبی طی چندین مرحله انجام می‌شود. برای این کار ابتدا باید فاصله استاندارد برای نصب را روی محل مورد‌ نظر با مداد علامت گذاری کنید. سپس جای لولای مورد نظر را با یک وسیله تیز یا مته گازور خالی کرده و جای پیچ لولا را با دریل سوراخ نمایید. با قرار دادن لولاها سر جای خود، آنها را روی محل مورد نظر پیج کنید. لازم به ذکر است قسمتی از لولا که بر روی چهارچوب قرار می‌گیرد نیز باید با مغار کنده شود و در نهایت لولا را در محل مناسب خود پیچ کنید. وقتی این مراحل به اتمام رسید، می‌توانید درب مورد نظر را در محل چهارچوب قرار بدهید. در نظر داشته باشید نکته مهم در نصب درب چوبی رعایت فاصله‌ای است که باید بین لولاها در نظر بگیرید.

همچنین فراموش نکنید که شما برای نصب هر کدام از این لولاها به انواع پیچ و رولپلاک نیاز خواهید داشت که میتوانید آنها را نیز از فروشگاه اینترنتی فامیلاکالا خریداری کنید.

قیمت لولا درب چوبی

قیمت لولا درب چوبی با توجه به جنس، کیفیت، رنگ و کشور تولید کننده آن متفاوت است. همچنین گارانتی‌هایی که برای این محصولات در نظر گرفته شده نیز روی قیمت‌ها تاثیرگذار است. از این رو شما می‌توانید بسته به بودجه‌ای که برای خرید یراق‌آلات در نظر گرفته‌اید، با جستجو در سایت و یا مشاوره با کارشناسان فامیلاکالا، محصول مورد نظر خود را از برندهای مختلف ایرانی و خارجی انتخاب نموده و خریدی مطمئن و با قیمت مناسب را انجام دهید.

لولای کابینت

استفاده از لولا فقط به مواردی که برشمردیم محدود نمی‌شود، چرا که امروزه از لولا برای کابینت نیز استفاده زیادی می‌شود. البته به این نوع لولا، لولا گازور گفته می‌شود. فرقی ندارد جنس کابینت مورد‌ نظر شما چوبی، ام دی اف و یا فلزی باشد، در هر صورت درب کابینت از هر جنسی که باشد باید با یک لولا به بدنه آن وصل شود.

جالب است بدانید لولا گازور خود به دو دسته ساده و آرامبند تقسیم می‌شود. از این رو تفاوت اصلی این دو نوع لولا با هم در نحوه بسته شدن درب آنها است. زیرا لولایی که آرامبند داشته باشد به آرامی و بی‌ سر و صدا بسته می‌شود، اما در لولای ساده درب به همراه کمی صدا باز و بسته می‌شود. این لولاها به شکل 2 پیچ و 4 پیچ در بازار موجود هستند که لولای چهار پیچ مقاومت بیشتری نسبت به نوع دو پیچ خود دارد.

تنظیم انواع لولا درب ساختمان

گاهی درب دچار تاب می‌شود و به تنظیم نیاز دارد. اولین موردی که برای لولای درب پیش می‌آید شل شدن آن است. این مورد زمانی اتفاق می‌افتد که درب چوبی یا فلزی به همراه صدا باز و بسته ‌شود. برای حل این مشکل ابتدا درب را چند سانتی متر باز کنید، بعد لبه ی بیرونی آن را کمی به سمت بالا ببرید، اگر درب به اصطلاح بازی کرد نشان دهنده این است که لولای آن شل شده است. حالا باید تمامی پیچ‌های لولاها را با پیچ گوشتی محکم کنید.

اگر نتوانستید پیچ‌ها را محکم کنید معلوم می‌شود سوراخ‎هایی که قبلا ایجاد شده گشاد شده‌اند. پس لازم است پیچ‌ها را باز کرده، فضای اضافی را با چیزی شبیه چوب کبریت، خلال دندان و یا تکه ای کاغذ پر کنید و دوباره پیچ را سر جای خود قرار دهید و آن را محکم کنید. البته گاهی هم صدای جیرجیر لولاها بدون این کارها و فقط با یک روغن کاری ساده برطرف می‌شود. برای این کار معمولاً می‌توانید از هر روغنی مثل روغن خیاطی، روغن ماشین و حتی روغن های خوراکی استفاده کنید.

خرید انواع لولا درب فلزی با بهترین قیمت از فامیلا کالا

در نظر داشته باشید برای خرید یک لولای خوب و با کیفیت باید تحقیقات کافی داشته باشید. همچنین در هنگام خرید، علاوه بر ظاهر لولا بهتر است کیفیت آن نیز برای شما حائز اهمیت باشد. در نهایت اگر به دنبال یک خرید ساده و بدون دردسر هستید می‌توانید جهت تهیه انواع لولا درب فلزی، لولا درب ساختمان و لولا درب چوبی و اطلاع از تنوع و قیمت انواع لولای درب حیاط به فروشگاه اینترنتی فامیلا کالا مراجعه نمایید. فامیلاکالا به عنوان یک فروشگاه تخصصی فروش لولا و ابزارآلات، خاطره یک خرید آسان، سریع و مقرون به صرفه را برای شما رقم می‌زند.

سوالات متداول لولا درب ساختمان

چند نوع لولای درب ساختمان در بازار وجود دارد؟
لولای درب ساختمان در دو نوع قابلمه‌ای و تخت در بازار موجود است.

در چه جا‌هایی می‌توان از لولای درب تخت استفاده کرد؟
این نوع لولا‌های تخت در دربهایی قابل ‌استفاده هستند که درب و چهارچوب آن بدون زاویه باشند.

در چه زمانی باید از لولا‌های فانتزی بلبرینگی استفاده کرد؟
زمانی که درب‌های ساختمان از وزن بسیار بالایی برخوردار هستند، باید از لولا‌های تخت فانتزی بلبرینگی در آنها استفاده شود.

وجه تمایز لولا‌های قابلمه‌ای با لولا‌های تخت در چه چیزی است؟
لولا‌های قابلمه‌ای برخلاف لولا‌های تخت، درجاهایی به کار ‌می‌روند که درب و چهارچوب آن زاویه‌دار باشند.

چه نوع لولایی برای درب ساختمان بهتر است؟
پاسخ این سوال کاملاً بستگی به نوع درب ساختمان شما دارد و لازم است با توجه به نوع درب ساختمان خود، زاویه دار بودن یا نبودن آن و وزن درب، لولای مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

بیشتر کمتر
تماس مستقیم