12 مه, 2024

بهترین راه برای تمیز کردن لکه چربی روی اجاق گاز

لکه چربی روی گاز، خود به تنهایی نمی‌تواند معضل بزرگی در نظافت آشپزخانه باشد. اما اگر این لکه به موقع تمیز نشود و یا به یک لکه سوخته تبدیل شود شاید دیگر تمیز کردن آن به همین سادگی ها هم نباشد. بنابراین اولین و بهترین راه برای تمیز کردن لکه چربی روی گاز استفاده از یک ابر نرم، کمی مایع ظرفشویی و یک دستمال خشک است البته در صورتی که لکه تازه باشد. پس در اولین گام بهتر است تا لکه ها تبدیل به معضلی بزرگ در نظافت آشپزخانه شما نشده اند، آنها را در اولین فرصت پس از آشپزی، تمیز کنید. اما اگر منتظر خنک شدن گاز ماندید و خواسته یا ناخواسته تمیزکاری را فراموش کردید با فامیلاکالا در ادامه این مطلب همراه باشید تا به شما بگوییم چگونه لکه های چربی روی اجاق گاز خود را به بهترین شکل ممکن پاک کنید.

به جنس صفحه گاز خود توجه کنید

شما ممکن است هر از چند گاهی بخواهید شبکه های چدنی اجاق گاز خود و یا صفحه آن را تمیز کنید. برای اینکه در این کار با مشکل مواجه نگردید بهتر است قبل از هر چیز بد نیست بدانید که تمیزکاری و نظافت گاز شما باید در فواصل کوتاهتری صورت بگیرد و این کار را به خانه تکانی هر سال عید، معوق نکنید. دومین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که برای همه اجاق ها نمی توانید از یک روش برای تمیز کردن لکه چربی روی گاز استفاده نمایید و باید قبل از انتخاب روش نظافت، به جنس اجاق گاز خود توجه نمایید. چرا که اگر این نکته را در نظر نگیرید ممکن است به صفحه گاز خود آسیب بزنید. بهترین راه برای تمیز کردن لکه چربی روی گاز شیشه ای قطعاً با روش نظافت اجاق گاز استیل متفاوت است، پس راه درست را انتخاب نمایید.

توجه به جنس صفحه اجاق در هنگام تمیز کردن

تمیز کردن لکه چربی روی گاز شیشه ای

امروزه بسیاری از اجاق گازهای صفحه ای از شیشه ساخته شده اند و به صورت توکار در کابینت نصب می‌شوند. اجاق گاز شیشه ای توکار نسبت به سایر مدل های گاز، صفحه حساس تری دارد و بهتر است تا قبل از خنک شدن کامل، نظافت نگردد. چرا که ریختن آب بر روی صفحه داغ گاز به راحتی می‌تواند موجب شکستن شیشه آن شود. نکته دوم در نظافت اجاق های شیشه ای این است که گاز باید به گونه ای نظافت شود که اثری از لکه آب بر روی آن باقی نماند.

بنابراین بهتر است پس از خنک شدن کامل گاز خود، محلولی حاوی جوش شیرین و سرکه سفید درست کرده و آن را بر روی صفحه گاز خود اسپری کنید. سپس لکه ها را با یک دستمال یا ابر تمیز که آن را با آب گرم، نمناک کرده اید، بسابید. توجه کنید که جنس ابر یا دستمال شما باید به گونه ای باشد که خراشی روی صفحه اجاق گازتان ایجاد نکند. در نهایت نیز پس از تمیز شدن لکه ها، گاز را با یک دستمال خشک، پاک کنید.

تمیز کردن لکه چربی روی گاز استیل

اگر گاز شما از جمله اجاق گازهای استیل توکار یا مبله است بهتر است روش دیگری را برای تمیز کردن لکه چربی روی گاز به کار بگیرید. همانطور که می‌دانید از جمله معایب اجاق های استیل این است که به راحتی لکه آب را بر روی خود نشان می‌دهند از این رو باید به درستی نظافت و تمیزکاری شوند. برای این کار می‌توانید از کمی پودر صابون، یک مسواک نرم و مقداری آب گرم استفاده نمایید.

بهترین راه جهت تمیز کردن لکه چربی روی گاز استیل

بنابراین کمی پودر صابون را روی گاز خود ریخته و چند قطره آب گرم به آن اضافه کنید. سپس قسمت هایی از گاز را که لکه چربی بر روی آنها باقی مانده است، به خوبی با مسواک بسابید و در نهایت نیز گاز را با یک دستمال تمیز، خشک کنید. بدین ترتیب نه اثری از لکه های چربی بر روی اجاق شما باقی می‌ماند و نه قطره های آب صفحه گاز شما را لکه دار می کنند.

تمیز کردن لکه چربی روی گاز لعابی

برعکس اجاق گازهای صفحه ای، در اجاق های مبله اغلب از صفحات لعابی استفاده شده است. صفحاتی که یک اشتباه در تمیزکاری آنها ممکن است موجب رنگ پریدگی صفحه گاز شده و به آن آسیب بزند. از این رو بهترین راه برای تمیز کردن لکه چربی روی گازهای لعابی، استفاده از خود چربی است!

نحوه تمیز کردن لکه چربی روی گاز لعابی

اگر می‌خواهید صفحه اجاق گاز خود را تمیز کرده و در عین حال برق بیندازید بهتر است چند قطره روغن زیتون را روی صفحه آن بریزید و با یک دستمال نرم، کل صفحه گاز خود را به این روغن آغشته کنید. سپس یک پاک کننده همه کاره را بر روی گاز اسپری کرده و در نهایت پس از چند دقیقه صفحه گاز خود را با یک دستمال تمیز خشک کنید. با این کار هم از شر لکه های چربی خلاص شده اید و هم گاز خود را برق انداخته اید.

تمیز کردن شبکه های چدنی اجاق گاز

از جمله دیگر قسمت های یک اجاق که معمولاً به سختی تمیز می‌شود شبکه های چدنی آن است که در اغلب اجاق ها به ویژه اجاق گازهای استیل و شیشه به چشم می‌خورد. برای تمیز کردن قسمت های چدنی می‌بایست شبکه ها را از روی صفحه گاز برداشته و آنها را در یک لگن که حاوی محلول آب جوش، مایع ظرفشویی و سرکه است قرار دهید. بهتر است شبکه ها دو الی سه ساعت در این محلول باقی بمانند تا لکه های چربی روی آنها خوب خیس بخورد. در نهایت می‌توانید چدن ها را با یک اسکاچ زبر، سیم ظرفشویی یا مسواک بسابید و آب بکشید. پس از خشک شدن شبکه ها نیز می‌توانید آنها را روی صفحه گاز خود قرار داده و از اجاق گاز تمیز خود، لذت ببرید.

تمیز کردن شبکه های چدنی اجاق گاز

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.