28 آوریل, 2024

در خرید تبدیل لوله هود آشپزخانه چگونه اندازه و شکل مناسب را انتخاب کنیم؟

هود از جمله وسایل مهم آشپزخانه است که وظیفه تهویه و هدایت هوا، رطوبت و چربی را هنگام پخت و پز به بیرون از فضای آشپزخانه دارد. به همین خاطر هودها در طرح‌های مختلفی به بازار عرضه شده‌اند. به عنوان مثال هود آشپزخانه مخفی یکی از انواع هود است که برای نصب آن از یک سری قطعات جانبی مانند لوله هود و تبدیل لوله هود استفاده می‌شود.
کاربرد اصلی لوله هود اتصال آن به دهانه خروجی موتور یا دریچه خروجی هوا است. در واقع دریچه هود یک روزنه برای خروج بوهای نامطبوع از آشپزخانه است. همچنین تبدیل‌ها را برای تغییر سایز لوله‌ها استفاده می‌کنند. اما به طور کلی تبدیل لوله هود آشپزخانه چیست؟ و استفاده از تبدیل لوله هود آشپزخانه چه مزایایی دارد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات تنها کافی است تا در این مطلب از فامیلاکالا همراه ما باشید.

معرفی تبدیل لوله هود آشپزخانه

در ابتدا لازم است که یک تعریف کلی از تبدیل لوله هود مخفی و انواع دیگر هود داشته باشیم. این وسیله یکی از لوازم جانبی هود است که برای اتصال لوله‌هایی با قطر متفاوت به یکدیگر استفاده می‌شود. به عبارت دیگر این مبدل به منظور اتصال لوله خرطومی و دریچه خروج هوا به یکدیگر و هدایت هوا به خارج از آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
لوله‌های هود خارجی معمولاً با قطر ۱۵ سانتی متر و نمونه ایرانی آنها با قطر ۱۰ سانتی ‌متری به بازار عرضه می‌شوند. از این رو بهتر است برای کارایی بیشتر و جلوگیری از حبس هوای نامطبوع در محیط، از تبدیل هود مناسب استفاده کنید. تبدیل‌ها معمولاً در بخش خروجی هوا از هود نصب شده و ظرفیت خروج هوا را افزایش می‌دهند. به عنوان مثال اگر هود شما خروجی ۱۰ سانتی‌متری دارد، با نصب یک تبدیل خروجی هود مناسب، می‌توانید ظرفیت آن را افزایش داده و در نتیجه کارایی هود خود را بالا ببرید. ‌‌تبدیل لوله هود در سایز و جنس‌های مختلفی به تولید می‌رسد که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد:

انواع تبدیل لوله هود آشپزخانه

همانطور که گفتیم تبدیل‌های لوله هود در متریال مختلفی در بازار موجود هستند. نوعی از آنها از جنس پلاستیک ساخته شده است که قابلیت انعطاف دارد. این محصول در برابر فشار نیز از خود مقاومت بالایی نشان می‌دهد. نوع دیگری از آن نیز با نام تبدیل لوله هود آلومینیومی شناخته می‌شود. البته این تبدیل‌ها اغلب در منازل مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. زیرا صدای بسیار زیادی تولید می‌کنند. همچنین خوب است بدانید که تبدیل‌های پلاستیکی در برابر رطوبت و مواد شیمیایی مقاومت بهتری نسبت به نوع آلومینیومیِ خود دارند.

مزایا و کاربرد تبدیل لوله هود آشپزخانه

استفاده از تبدیل لوله هود، مزایای مختلفی دارد. به عنوان مثال با استفاده از تبدیل لوله هود، می‌توانید از هود به طور بهینه استفاده کنید. همچنین می‌توانید به راحتی لوله خرطومی یا آکاردئونی هود را به دریچه‌های هوا وصل کنید. در ضمن این وسیله، هوای نامطبوع را بهتر به خارج از آشپزخانه هدایت می‌کند. از این رو هوا در آشپزخانه در جریان بوده و هوای سالم جایگزین هوای آلوده خواهد شد.
به این نکته نیز توجه داشته باشید که تعویض تبدیل لوله هود به کاهش صدای تولید شده توسط فن کمک می‌کند. به این صورت که اگر شما از لوله خرطومی با قطر بزرگتری استفاده کنید، با قرار دادن تبدیل لوله هود، به نوعی صدای آزاردهنده هود را کاهش خواهید داد.
همینطور گاهی ممکن است هنگام خرید هود و ملزومات آن به سایز لوله دقت نکنیم و لوله خرطومی و دریچه هود هم اندازه نباشند. در این زمان ما از تبدیل لوله هود استفاده می‌کنیم. به این ترتیب و با استفاده از تبدیل لوله خرطومی هود، لوله هدایت کننده هوا به راحتی درون لوله هود جای می‌گیرد.
اطلاعات تکمیلی در خصوص انواع تبدیل هود، مزایا و کاربردهای آن را می‌توانید با تماشای ویدئوی زیر به دست آورید.

ویدیو تبدیل لوله هود آشپزخانه

اندازه‌گیری لوله هود آشپزخانه

به این نکته توجه داشته باشید که لوله هود در سایزهای متنوعی تولید می‌شود. از این رو لازم است تا تمامی قطعات مورد نیاز برای نصب هود در سایزهای مناسبی تهیه شود. برای خرید این قطعات بهتر است راهنمای خرید لوازم جانبی هود آشپزخانه: انواع، مزایا و نکات انتخاب را مطالعه فرمایید. اما در حالت کلی سایز لوله‌های هود عبارتند از ۱۰، ۱۲، ۱۵، ۲۰، ۲۵، ۳۰، ۳۵، ۴۰ و ۴۵ سانتی‌متر که برای اتصال هر سایز از این لوله ها به خروجی با سایز متفاوت، می‌توان از تبدیل لوله هود استفاده کرد.

سایز‌های تبدیل لوله هود

همیشه اندازه‌های لوله تبدیل هود بستگی به اندازه لوله خرطومی هود و لوله خروجی هوای هود دارد. این تبدیل‌ها در اندازه مختلفی به بازار عرضه شده‌اند و بیشترین کاربرد را در مصرف خانگی دارند. تبدیل لوله هود ۱۰ به ۱۲، لوله تبدیل هود ۱۰ به ۱۵ و لوله تبدیل هود ۱۲ به ۱۵ از انواع این تبدیل‌ها هستند. همچنین تبدیل لوله هود ۱۰ به ۲۰، ۱۲ به ۲۰ و ۱۵ به ۲۰ نیز از دیگر سایزهای تولید شده این وسیله هستند. از این رو شما می‌توانید در صورت نیاز به تبدیل لوله هود ۲۰، تبدیل هود ۱۵ به ۱۲ و حتی تبدیل لوله ۱۰ به ۸ به سادگی در میان لوازم جانبی هود جستجو کرده و اندازه مورد نیاز خود را پیدا کنید.

روش‌های صحیح اندازه‌گیری لوله هود

در حالت کلی هر قدر قطر لوله بزرگ‌تر باشد، قد آن کوتاه‌تر می‌شود. در بیشتر ساختمان‌ها سایز اکثر دریچه‌ها در ساختمان سازی ۱۰ سانتی‌متر است. بنابراین بهترین وضعیتی که لوله‌های هود می‌توانند در آن قرار بگیرند، سایز ۱۲ سانتی‌متر برای خروجی آن است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه، بهتر است که مقاله دیگر ما را با عنوان « انتخاب لوله هود آشپزخانه: جنس، سایز و راهنمای نصب » در وبلاگ فامیلاکالا مطالعه فرمایید.

تاثیر اندازه لوله هود بر عملکرد هود

هر قدر طول لوله هود بیشتر باشد، مکش و قدرت آن کمتر می‌شود و سخت‌تر، تهویه را انجام می‌دهد. بنابراین بهتر است از لوله‌هایی با طول نرمال برای هود خود استفاده کنید. ارتفاع استاندارد یک لوله هود ۲۸ تا ۳۶ اینچ است. پس اگر ارتفاع لوله از این مقدار بیشتر باشد، هوای داخل آشپزخانه را به درستی به سمت بیرون هدایت نمی‌کند. بر این اساس اندازه لوله هود تاثیر زیادی بر عملکرد آن دارد.

انتخاب شکل تبدیل لوله هود آشپزخانه

  • لوله‌های هود جزء لوازم جانبی هود به شمار می‎روند. این لوازم جانبی دو دسته هستند. دسته اول فقط به تهویه هوا کمک کرده و هوای آلوده را از محیط خارج می‌کنند. دسته دوم نه ‌تنها هوای آلوده را خارج می‌کنند، بلکه هوای مطبوع را نیز وارد محیط می‌کنند. اما این لوله‌ها شکل‌های مختلفی دارند که در ادامه به بررسی ویژگی هر یک از آنها می‌پردازیم.
    لوله‌های خرطومی آکاردئونی: این لوله‌ها بیشتر در کارگاه‌هایی مثل کارگاه نجاری‌‌ که ذرات ریزی در آن وجود دارند، استفاده می‌شوند. چرا که این لوله‌ها مقاومت بالایی در برابر آتش و اسید دارند.
  • لوله خرطومی مکنده: این لوله‌ها از یک رشته PVC و مفتول فولادی فنری ساخته شده‌اند و معمولاً در اندازه‌های شش متری به فروش می‌رسند. این محصولات وزن سبکی داشته و پیچ نمی‌خورند. همچنین مقاومت بالایی نیز دارند.
  • لوله خرطومی خانگی: این نوع لوله هود از جنس پلاستیک و آلومینیوم است و قابلیت کوتاه کردن نیز دارد.

تاثیر اندازه تبدیل لوله هود بر عملکرد هود

تبدیل لوله هود شبیه یک رابط عمل می‌کند. این محصول سایزهای مختلفی دارد. همچنین همانطور که قبلاً گفتیم قطر دهانه آن نیز متفاوت است. برای متصل کردن یک لوله و یک دریچه که با یکدیگر اختلاف دارند، از تبدیل لوله استفاده می‌شود. بنابراین حتماً باید اندازه مناسبی از تبدیل را تهیه کرده باشید تا بتوانید از کارایی هود آشپزخانه خود بهره ببرید.

تطابق اندازه تبدیل با لوله هود و هود

اگر اندازه تبدیل هود مناسب لوله نباشد، هود به درستی کار نمی‌کند. در نتیجه تهویه هوای آشپزخانه به درستی صورت نمی‌گیرد و هوای آلوده درون آشپزخانه باقی می‌ماند. بنابراین باید دقت کنید که تبدیل را برای چه نوع هودی خریداری می‌کنید.

انتخاب اندازه تبدیل لوله هود آشپزخانه

امروزه هودها در اندازه‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. به همین دلیل است که اندازه قطعات آنها نیز با یکدیگر تفاوت دارد. پس در هنگام خرید حتماً باید به ابعاد آنها توجه کنید. تبدیل لوله هود نیز در سایزهای مختلفی در بازار وجود دارد. پس به هنگام خرید باید به سایز این تبدیل‌ها دقت کنید، زیرا دارای همانطور که در بالا گفتیم، تنوع سایزی آنها قابل توجه است.

راهنمای نصب تبدیل لوله هود آشپزخانه

ابتدا باید بدانید محل اتصال لوله خرطومی هود نسبت به خروجی آن می‌بایست در ارتفاع پایین‌تر از محل اتصال خرطومی هود با لوله هواکش قرار بگیرد. در ادامه با توجه به توانی که موتور هود دارد، بهتر است نوع، ضخامت، طول، قطر و دهانه‌ آن را تعیین کنید. سپس به دنبال یک لوله که سایز مناسبی داشته باشد، بروید. مثلاً بعضی مواقع پیش می‌آید که با استفاده از یک تبدیل لوله خرطومی، می‌توانید رابط لوله‌های هود را در سایزهای مختلف به هم متصل کنید. به عنوان مثال سایز لوله خرطومی ۱۲ و خروجی لوله هود ۱۵ است که در این حالت باید از تبدیل لوله هواکش ۱۲ به ۱۵ استفاده کنید.

نکات مهم در نصب تبدیل لوله هود

با استفاده از تبدیل لوله هود می‌توانید به راحتی لوله‌های هود با اندازه‌های مختلف را به دریچه خروجی هوا وصل کنید. نصب این تبدیل‌ها بسیار ساده است و هیچ نکته مهمی ندارد. اما بهتر است نصب هود و مراحل قبل از آن را به افراد خبره همانند نصاب بسپارید. اما اگر دوست دارید که اینکار را خودتان انجام دهید، پس لازم است به نکاتی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم دقت کنید:

روش‌های نصب تبدل لوله هود در دیوار و سقف ؛ چگونه لوله هود را وصل کنیم؟

شاید مهمترین سوال این است که لوله هود را چگونه نصب کنیم؟ در پاسخ باید بگوییم که در هنگام نصب تبدیل دقت کنید که ورودی و خروجی کاملاً در تبدیل فیکس شده باشند. در غیر این صورت مسیر رفتن هوا به بیرون دچار اختلال می‎شود. بر این اساس اندازه تبدیل لوله هود مناسب را پیدا کنید، محصول مورد نظر را خریداری نمایید و تبدیل لوله هود پلاستیکی یا فلزی خود را در جای مناسب قرار داده و لوله را به آن وصل و به پشت دریچه وصل کنید.

تعمیر و نگهداری تبدیل لوله هود آشپزخانه

گاهی ممکن است لوله‌های هود به دلیل فشار زیاد پاره شده یا قطع شوند. در این شرایط مکش ضعیف یا به کلی قطع می‌شود. اگر این قسمت دچار اشکالی شود، تعویض و نصب آن کار سختی نیست و خودتان نیز می‌توانید به راحتی انجامش دهید.

افزایش کارایی و عملکرد هود

اگر تمایل دارید کارایی و عملکرد هود شما بالا باشد، بهتر است از ابتدا یک هود با کیفیت را از یک برند معتبر خریداری کنید. در ادامه به هنگام نصب هود باید مراعات فاصله قانونی هود و اجاق گاز را انجام دهید. همچنین شلعه‌های اجاق برقی توکار را بی‌جهت روشن نگذارید. چرا که حرارت زیاد و نزدیکی اجاق به هود باعث از بین رفتن هود شما می‌شود. علاوه بر اینها فیلتر هود را با استفاده از مواد شوینده مرتب تمیز کرده و سعی کنید هود را به موقع روشن نمایید.

کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری

برای کاهش هزینه تعمیر و نگهداری هود باید موارد بالا را مو به مو رعایت کرد. همچنین فراموش نکنید که از مکش بالای هود به صورت دائم استفاده نکنید. چرا که این کار باعث فشار آمدن به موتور هود شده و پس از مدتی وسیله برقی شما دچار آسیب می‌شود. در ضمن برای پایین آوردن هزینه تعمیر و نگهداری هود، بهتر است از یک محافظ برای اتصال هود به پریز برق استفاده کنید.

تاثیر نگهداری صحیح بر عمر تبدیل لوله هود

با رعایت موارد فوق می‌توانید عمر هود خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهید. همچنین برای نگهداری درست از تبدیل لوله هود، باید قطر دهانه آن با سایز لوله‌ها متناسب باشد تا درون هم قرار بگیرند. در این صورت است که لوله به درستی درون دریچه خروجی قرار می‎گیرد و هوای نامطبوع را خارج می‌کند.

خرید آنلاین تبدیل لوله هود آشپزخانه

شما می‌توانید علاوه ‌بر خرید حضوری از یک خرید بی ‌دردسر نیز بهره ببرید و با مراجعه به فروشگاه اینترنتی فامیلاکالا تجهیزات کابینت آشپزخانه خود را در سریعترین زمان ممکن خریداری کنید. سایز انواع لوله‌ها در این فروشگاه اینترنتی قابل مشاهده است و شما پس از یک اندازه‌گیری دقیق می‌توانید لوله هود مناسب با هود خود را خریداری کنید. از این رو علاوه ‌بر صرفه‌جویی در وقت، ممکن است با تخفیف‌های مناسبتی نیز روبه رو شوید. اما بد نیست بدانید که معیارهای انتخاب فروشگاه اینترنتی برای خرید به شرح زیر است:

انتخاب فروشگاه‌های معتبر و مطمئن

برای خریدی مطمئن، لازم است فروشگاه‌های با سابقه را انتخاب کنید که قبلاً امتحان خود را پس داده‌اند. فروشگاه‌هایی که مشخصات کالا را با جزئیات کامل درج کرده‌اند و تنوع بالایی در برند دارند، جزو موارد معتبر هستند. فروشگاه اینترنتی فامیلاکالا نیز جزو این دسته است که با عرضه محصولات با کیفیت، به تقاضای مشتری بیشترین توجه را دارد.

بررسی نظرات و تجربیات کاربران

برای خرید یک محصول، بررسی نظرات کاربران، یکی از راه‌های که موثر و دقیق است. چرا که این افراد معمولاً خریداران قبلی کالای مورد نظر شما بودند و بعد از استفاده از آن کالا می‌توانند در خصوص خوب یا بی‌کیفیت بودن آن محصول نظر دهند. پس همیشه سعی کنید به نمراتی که کاربران به یک کالا داده‌اند، توجه کنید. زیرا از این راه می‌توانید سریعتر به کیفیت کالای مورد نظر خود پی ببرید.

استفاده از تخفیف‌ها و پیشنهادات ویژه

بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی، هر چند وقت یک‌بار تعدادی از محصولات خود به عنوان پیشنهاد ویژه به فروش می‌رسانند. فامیلاکالا نیز جزو این دسته از فروشگاه‌های اینترنتی است. در این زمان شما می‌توانید از تخفیفات در نظر گرفته شده بر روی محصولات استفاده نمایید و کالای مورد نیاز خود را با قیمت کمتری خریداری کنید. بر این اساس می‌توانید با مراجعه منظم به سایت فامیلاکالا، بهترین فرصت را برای تجربه یک خرید با قیمت مناسب‌ و مقرون به صرفه‌ پیدا کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.