27 آوریل, 2024

انتخاب لوله هود آشپزخانه: جنس، سایز و راهنمای نصب

لوله هود از جمله لوازم جانبی مهم و پر کاربرد در هود است. چرا که این لوله، هوایی که توسط هود کشیده شده را به فضای خارج از محیط منتقل می‌کند. در واقع این قطعه، خروجی موتور هوا را به دریچه تهویه هوا متصل کرده و هوا را به خارج هدایت می‌کند.
جالب است بدانید قدرت مکش لوله هود را با توجه به میزان هوایی که می‌تواند به بیرون از محیط آشپزخانه هدایت کند، می‌سنجند. واحد سنجش این قدرت متر مکعب است. اما از دیگر ویژگی‌های این محصول چه می‌دانید؟ آیا می‌دانید که در بازار چند نوع لوله هود وجود دارد؟ یا اینکه نصب آن چطور انجام می‌شود؟ همچنین آیا می‌دانید که قیمت لوله هود آشپزخانه را چه عواملی تعیین می‌کند؟ اگر جوابی برای این سوالات ندارید، پس با ما تا انتهای مطلب از فامیلا کالا همراه باشید تا پاسخ سوالاتتان را دریافت کنید.

انواع لوله هود آشپزخانه

لوله هود آشپزخانه از نظر مکانیزم کار به دو دسته کلی تقسیم می‌شود. دسته اول همان هایی هستند که هوای محیط آشپزخانه را به خارج از آن هدایت می‌کنند. دسته دوم نیز هوای محیط را تصفیه می‌کنند. به عبارت دیگر مورد دوم علاوه ‌بر هدایت کردن ذرات گرد و غبار و آلودگی محیط به خارج آن، هوایی پاک و تازه را به محیط برمی‌گرداند. از این محصولات برای هود معمولی و هود آشپزخانه مخفی استفاده می‌شود.
اما از نظر جنس محصول، لوله هود به چند دسته تقسیم می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید که قیمت لوله هود آشپزخانه نیز بر اساس جنس و سایز آن متغیر است. در ادامه به معرفیِ مختصرِ هر یک از انواع لوله هود می‌پردازیم:

لوله های فلزی: مزایا و معایب

لوله‌های فلزی یا همان آلومینیومی، ساختار فنر مانندی دارد. از لوله هود فلزی بیشتر برای تخلیه دود و آلودگی هود آشپزخانه‌ و البته بخارهای بسیار داغ صنعتی استفاده می‌شود. این نوع لوله در برابر رطوبت، آب و بخار مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. همچنین وزن کمی داشته و قابلیت حمل آسانی دارد. انعطاف‌پذیری خوب نیز از دیگر مزایای لوله هود آلومینیومی است. همینطور این نوع لوله‌ها امکان استفاده در محیط‌های سربسته را نیز دارند. ناگفته نماند دامنه مقاومت دمایی این محصول از منفی ۲۰ تا ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد متغییر است.

لوله های پلاستیکی: مزایا و معایب

لوله‌های پلاستیکی استحکام و انعطاف ‌پذیری مناسبی دارند. همین انعطاف ‌پذیری بالا، استفاده از آنها را در فضای غیر قابل دسترس و صعب العبور امکان پذیر می‌کند. همچنین لوله هود پلاستیکی وزن بسیار کمی داشته و جابه جایی آن به آسانی صورت می‌گیرد. علاوه بر اینها، این نوع لوله تحمل بالایی را در برابر رطوبت و تغییرات دمایی از خود نشان می‌دهند. به طوری که در دمای منفی ۲۰ درجه تا بالای ۶۰ درجه سانتی‌گراد آسیبی ندیده و مقاومت خوبی دارند. به همین دلیل می‌توان از این محصول برای آشپزخانه و البته در بخشهای صنعتی در حد معقول و کم فشار استفاده کرد.
در ضمن این لوله به دلیل انعطاف ‌پذیری مناسبی که دارد، دارای یک پروسه نصب ساده است. فقط پس از نصب لوله هود اشپزخانه، باید مسیر لوله هود را به دقت بررسی کرده تا از عدم وجود آلودگی و همینطور درزهای باز در آن اطمینان حاصل کرد. زیرا وجود هر یک از این موارد بر کاهش قدرت مکش هود تاثیر می‌گذارد.

کامپوزیت: انواع و مزایا

لوله هود آشپزخانه کامپوزیت به دلیل ساختار مستحکمی که دارد، بسیار مورد مصرف قرار می‌گیرد. این نوع لوله از سه لایه پی وی سی تشکیل شده و شعاع خم شدن کمی دارد. از این محصول بیشتر در موارد صنعتی استفاده می‌شود. همچنین لوله کامپوزیت برای انتقال مایعات روغنی و نفتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
از نظر شکل ظاهری نیز لوله‌‌های هود آشپزخانه به نوع خرطومی، لوله کامپیوتری و لوله آکاردئونی تقسیم می‌شوند. اما ویژگی هر یک از آنها به شرح زیر است:

لوله خرطومی هود

ساختار لوله‌های خرطومی تشکیل شده از یک رشته نوار برزنتی پلی اتیلن (pvc) به ضخامت ۰٫۱۲ و یک مفتول فنری ۱ میلی‌متری است که بین این نوارها قرار می‌گیرد. دلیل استفاده از این مفتول، بیشتر شدن استحکام و مقاومت لوله است. لوله‎های خرطومی انعطاف بسیار بالایی دارند. به همین دلیل از این نوع لوله علاوه بر هودهای خانگی، در مصارف صنعتی کم فشار نیز استفاده می‌شود.
لوله‌ خرطومی هود آشپزخانه معمولاً به صورت شاخه‌های ۶ متری در بازار عرضه می‌شوند. همچنین اغلب در سایزهای ۱۰- ۱۲ -۱۵ -۲۰ -۲۵ و ۳۰ سانتی‌متری تولید می‌شوند. خوب است بدانید که لوله‌های خرطومی در مواجهه با اسیدها و مواد حلال، مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند. آنها در برابر فرسایش نیز، مقاوم هستند. از این رو برای محیط‌هایی که امکان ایجاد حفره در لوله وجود دارد نیز کارایی دارند. گفتنی است این نوع لوله را با نام‌های دیگری از قبیل لوله هود صنعتی، فلکسیبل و لوله هود خانگی نیز می‌شناسند. در نهایت ناگفته نماند که برای اطلاع از قیمت لوله خرطومی هود آشپزخانه می‌توانید به فروشگاه اینترنتی فامیلا کالا مراجعه کنید.

لوله هود کامپیوتری

لوله هود کامپیوتری یک نوع لوازم جانبی هود است که از نظر جنس و کاربرد، با لوله‌هایی که به طور معمول مورد استفاده قرار می‌گیرند، تفاوت دارد. جنس این لوله از PVC تقویت شده است که ساختار مشابهی با لوله‌های خرطومی دارد. وزن بسیار کم، نصب آسان و قابلیت حمل راحت، از مشخصه‌های اصلی این نوع لوله است.
لوله‌های کامپیوتری در دسته لوله فلکسی یا همان لوله‌های انعطاف ‌پذیر قرار می‌گیرند. از این رو در برابر ضربه‌های مختلف و فشار، آسیب نمی‌بینند. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که قیمت لوله هود آشپزخانه کامپیوتری، نسبت به اکثر مدل‌ها مناسبتر است. آنها مقاومت و استحکام بالایی داشته و دوام بلند مدتی نیز دارند. بر این اساس هزینه تعمیر و نصب مجدد آنها به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

لوله‌های آکاردئونی

لوله‌های آکاردئونی معمولاً از جنس آلومینیوم تولید می‌شوند و به نوعی همانند یک عایق در برابر عوامل مختلف عمل می‌کنند. ساختار و جنس این لوله‌ها به شکلی است که در برابر تغییرات شدید آب و هوایی، رطوب، حرارت بالا، نفوذ باکتری و مواجهه با حلال‌ها، همانند یک سد محکم عمل می‌کنند.
این محصولات به علت جنس آلومینیومی که دارند، هیچ‌گونه درز و شکافی در ساختار خود ندارند. از این رو مانع از خروج بی رویه هوا و هدر رفت انرژی می‌شوند. در ضمن این نوع لوله‌ها در برابر آتش سوزی نیز مقاومت بالایی دارند. لوله‌های آکاردئونی که نوعی از لوله‌های خرطومی هستند، ساختار انعطاف ‌پذیری دارند. به همین دلیل به راحتی جمع و باز شده و برای فضاهای صعب الوصول مناسب هستند. این لوله‌ها در سایز و متراژهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند و کاربردهای متنوعی دارند. البته بیشترین کاربرد آنها در مصارف خانگی است و برای نصب بر روی هود نصب شده در بالای اجاق برقی توکار مناسب هستند.

اندازه‌گیری لوله هود آشپزخانه

معمولاً لوله‌های هود در سایزهای مختلفی با قطر ۱۰_ _۱۲ _۱۵ _۲۰ _۲۵ _۳۰ _۳۵ ۴۰ و ۴۵ سانتی متری تولید می‌شوند و طول آنها ۶ متر است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید هر چقدر قطر لوله بزرگتر و طول آن کوتاه‌تر باشد، هود صدای کمتری از خود پخش می‌کند. از این رو اگر شما نیز درصدد کمتر کردن صدای تولید شده توسط هود خود هستید، می‌توانید لوله ای با قطر بزرگتر را انتخاب کنید. البته توجه داشته باشید که برای کارایی بهتر، لازم است از تبدیل لوله هود آشپزخانه نیز استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « در خرید تبدیل لوله هود آشپزخانه چگونه اندازه و شکل مناسب را انتخاب کنیم؟ » در وبلاگ فامیلاکالا مطالعه کنید.

راهنمای نصب لوله هود آشپزخانه

چگونه لوله هود را وصل کنیم؟ این سوالی است که برای اکثر خریداران هود پیش می‌آید. در اکثر موارد شرکت‌های تولید کننده هود، یک نصاب را برای اتصال صحیح هود به منزل شما می‌فرستند. نصب لوله هود آشپزخانه به راحتی توسط نصاب مربوطه انجام می‌پذیرد. اما اگر شما هم تا حدی از فرآیند نصب تجهیزات کابینت اشپزخانه و هود، اطلاع و تجربه داشته باشید، می‌توانید این کار را انجام دهید. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که تعویض لوله هود به راحتی امکان ‌پذیر است. پس هر موقع که نیاز به تعویض لوله هود داشتید، می‌توانید این کار را در مدت زمانی کوتاه و البته بدون دردسر انجام دهید.
پس اگر دوست دارید خودتان لوله کشی هود آشپزخانه و تجهیزاتش را برعهده بگیرید، مراحل زیر را اجرا کنید:
اگر سوراخ تهویه یا همان سوراخی که برای خروج هوای هود از محیط در دیوار یا سقف ایجاد شده بالای اجاق گاز قرار دارد، اتصال آن به هود با استفاده از یک رابط کوچک انجام می‌شود. اما معمولاً فاصله زیادی بین سوراخ و هود وجود دارد که برای ایجاد این اتصال، نیازمند یک لوله با ابعاد مناسب هستیم
اگر لوله‌کشی هود آشپزخانه به صورت مخفی طراحی شده است، توصیه می‌کنیم که انواع مدل خرطومی را انتخاب کنید. در رابطه با لوله هود مخفی هم باید به این نکته توجه داشته باشید که این لوله ها حتماً انعطاف بالایی داشته باشند. به همین خاطر لوله‌های خرطومی برای این امر مناسب هستند، زیرا فرآیند نصب بسیار راحتی دارند.
در ادامه هر دو سر لوله هود باید با استفاده از گیره یا به اصطلاح بست، به دیوار یا بدنه هود متصل شوند. همینطور فراموش نکنید که به مرور زمان و با استفاده زیاد از هود، بخارهای آلوده و چربی در این مجرا انباشته می‌شوند. از این رو لازم است که حداقل سالی دو بار این مجرا را نیز تمیز کنید.
جهت تکمیل اطلاعات خود و دریافت نکات بیشتر حتماً ویدئوی زیر را تماشا کنید تا بیشتر با لوله هود آشپزخانه آشنا شوید.

نحوه اتصال لوله هود به هود و فیلتر

همانطور که قبلاً اشاره کردیم اتصال لوله هود به بدنه هود و دیوار بسیار ساده است. به این صورت که شما می‌توانید پس از اندازه‌گیری قطر دهانه هود و خرید لوله هود مناسب، لوله را با استفاده از بست، به دهانه فیکس کنید.

روش‌های نصب لوله هود در دیوار و سقف

برای اتصال لوله هود به دیوار شما نیاز به یک درب مشبک مخصوص به این امر را دارید. در این درب سوراخ‌ یا به اصطلاح چای پیچ تعبیه شده که پس از اندازه‌گیری دقیق‌، می‌توانید آنها را به دیوار وصل کرده و با پیچ مناسب فیکس کنید. سپس لوله هود را درون آن قرار داده و با گیره‌های تعبیه شده، از اتصال صحیح و عدم وجود هرگونه درز بین درب و لوله اطمینان حاصل کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از بست مخصوص، لوله را به درب فیکس کنید.

نکات مهم در نصب لوله هود

هنگام نصب لوله هود، نکات ایمنی را جدی بگیرید و به وقت خرید، از سالم بودن لوله اطمینان حاصل کنید. پیش از نصب هود در محل نصب، همه قطعات را اندازه‌گیری کنید.
همچنین فراموش نکنید که اندازه و ارتفاع استاندارد فاصله هود تا اجاق گازی باید حداقل ۷۵ سانتی‌متر و حداکثر ۹۰ سانتی‌متر باشد. برای اجاق برقی نیز این اندازه حداقل باید در بازه ۶۵ تا ۹۰ سانتی‌متر باشد. زیرا اگر هود به اجاق، نزدیک‌تر از این فاصله باشد، ممکن است گرما خرابی برای هود و تاسیسات آن ایجاد کند. در نهایت اگر هود در ارتفاع بالاتر از ۹۰ سانتی‌متر نصب شود هم ممکن است دیگر کارایی مناسب خود را نداشته باشد.

مزایای استفاده از لوله هود آشپزخانه با جنس و سایز مناسب

استفاده از لوله هود آشپزخانه علاوه ‌بر خارج کردن هوا از محیط، مزایای دیگری دارد. به عنوان مثال این لوله مقاومت بالایی در برابر حرارت و رطوبت از خود نشان می‌دهد. به همین دلیل برای استفاده در محیط‌های مرطوب مناسب است. انعطاف ‌پذیری مناسب و وزن کم از دیگر ویژگی‌های مثبت این محصول است. همچنین اگر قطر لوله هواکش هود آشپزخانه به درستی انتخاب شود، هود بیشترین کارایی و قدرت مکش را خواهد داشت. از این رو برای کارایی بهتر، توصیه می‌کنیم قبل از خرید « راهنمای خرید لوازم جانبی هود آشپزخانه: انواع، مزایا و نکات انتخاب» را در وبلاگ فامیلاکالا مطالعه فرمایید.

تعمیر و نگهداری لوله هود آشپزخانه

تعمیر و نگهداری از لوله‌های هود، موضوع بسیار مهمی است. به این ترتیب اگر هرگونه ایراد و نقصی در لوله به وجود بیاید، باید حتماً در سریع‌ترین زمان ممکن رفع شود. زیرا وجود سوراخ در لوله، قدرت مکش را به شدت کم کرده و تهویه به خوبی انجام نمی‌گیرد. همچنین اگر مشکل جدی و غیر قابل تعمیر است، به راحتی می‌توان برای تعویض لوله هود اقدام کرد.

تاثیر نگهداری صحیح بر عمر لوله هود

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، هود و تجهیزات آن باید حداقل هر ۶ ماه یک بار از آلودگی و چربی تمیز شوند. تمیز نگه داشتن و تنظیف مرتب هود، طول عمر این وسیله حیاتی را افزایش می‌دهد. البته به این نکته توجه داشته باشید که هنگام جدا کردن قطعات جدا شونده هود و لوله‌ها، نهایت دقت را به کار ببرید تا پیچ‌ها و اتصالات آسیب نبینند. همچنین هنگام نصب دوباره، دقت کنید که هیچ‌گونه درزی بین اتصالات ایجاد نشود تا فرآیند مکش به بهترین نحو انجام شود.

افزایش کارایی و عملکرد هود

عوامل مختلفی بر افزایش قدرت مکش هود تاثیر می‌گذراند. به عنوان مثال نصب دقیق روی سیستم هود، تمیزی محصول و فیلتر آن و همچنین عدم وجود روزنه در طول لوله، بر افزیش طول عمر هود تاثیر مثبتی می‌گذارد. از این رو حتماً باید سعی شود که فیلتر هود را هر چند وقت یکبار تمیز کرده یا آن را تعویض کنید.

خرید اینترنتی انواع لوازم جانبی هود از فامیلاکالا

فروشگاه اینترنتی فامیلا کالا در زمینه فروش تجهیزات آشپزخانه سردمدار است. به این ترتیب شما می‌توانید با مراجعه به این فروشگاه اینترنتی انواع تجهیزات مرتبط با هود همانند لوله و تبدیل لوله را با بالاترین تنوع و بهترین قیمت تهیه کنید. در ضمن برای هر یک از محصولات عرضه شده در این فروشگاه، مشخصات دقیقی درج شده تا کاربر بتواند به راحتی گزینه مورد نظر خود را بیابید. همچنین این فروشگاه اینترنتی محصولات خود را از برندهای مطرح داخلی و خارجی تامین کرده، تا تضمین کیفیت محصول، شعار همیشگی آن باشد. به عنوان مثال فامیلا کالا اقدام به فروش لوله هود آشپزخانه در مدل‌های مختلف کرده است تا جمع‌آوری قطعات آشپزخانه برای کاربر راحت‌تر از قبل باشد.

جمع‌ بندی

شما در این مطلب از فامیلا کالا با انواع لوله هود و ویژگی هر یک از آنها آشنا شدید. همچنین ما به نحوه نصب، نکات نگهداری از هود و همینطور نحوه تعویض لوله هود اشاره کردیم. از این رو امیدواریم با مطالعه این مطلب، به پاسخ سوالاتتان رسیده باشید و بتوانید بهترین محصولات را برای آشپزخانه خود تهیه کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.