12 مه, 2024

نکات ایمنی در هنگام استفاده از دریل و اره

استفاده از ابزارآلات برقی و دستی، در صورت عدم توجه کاربر به نکات ایمنی می‌تواند به طور جدی برای او خطر آفرین باشد. از این رو تابلوی جمله معروف «اول ایمنی، بعد کار» در کارگاه های بسیاری نصب می‌شود. جمله ای که شاید تا حدودی کلیشه ای به نظر برسد اما بیانگر یک حقیقت محض است. چرا که کار کردن با هر نوع ابزاری در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را برای مصرف کننده آن در پی داشته باشد و حتی در مواردی منجر به مرگ او شود. بنابراین می‌توان گفت که این موضوع از اهمیتی حیاتی برخوردار است و همین امر سبب شده است تا بخواهیم آن را بیشتر و بهتر مورد بررسی قرار دهیم.

البته قبل از اینکه بخواهیم به بررسی اصلی ترین نکات ایمنی در این خصوص بپردازیم، باید بگوییم که امروزه محصولات بسیاری در دسته ابزارآلات طبقه بندی می‌شوند. محصولاتی نظیر انواع دریل، پیچ گوشتی شارژی، اره، میخ کوب بادی، صفحه فرز و مواردی از این دست که برخی از آنها در دسته ابزارآلات برقی قرار دارند و برخی دیگر، از جمله ابزارآلات دستی هستند. بنابراین بدیهی است که در یک مقاله نمی‌توانیم به بررسی یک به یک این کالاها بپردازیم. اما قصد داریم از سالها تجربه خود در فروشگاه اینترنتی فامیلا کالا استفاده نماییم و مهمترین نکات ایمنی در خصوص استفاده از دریل و اره را با شما در میان بگذاریم؛ با ما همراه باشید.

عدم استفاده از زیورآلات لوازم فلزی

استفاده از دریل و اره با پوشیدن ماسک و دستکش مناسب

اولین نکته ای که باید به هنگام استفاده از دریل و اره به آن توجه کنید، این است که اگر شما از نوع برقی هر دو محصول استفاده می‌کنید در ابتدا باید ایمنی پریز برق را مورد بررسی قرار دهید. فراموش نکنید تنها زمانی مجاز به استفاده از یک پریز هستید که سوکت پریز مربوطه، دارای اتصالی نبوده و همچنین فاصله آن از نقطه مورد نظر شما برای انجام کار، دور نباشد. چرا که زیاد بودن این فاصله ممکن است در طی کار، موجب کشیدگی سیم و حتی در رفتن دوشاخه از پریز شده و به زیبایی کار و همچنین ایمنی شما لطمه بزند.

بعد از بررسی پریز، حتماً یک جفت دستکش برقی به دست کنید و از ماسک و عینک مناسب استفاده نمایید. فراموش نکنید که به هنگام دریل کاری گچ یا اره کردن چوب یا فلز، قطعاً با پرش ذرات ریز کار مواجه خواهید شد که اگر از ماسک و عینک ایمنی استفاده نکرده باشید، ممکن است به راحتی به چشم یا صورت خود صدمه بزنید.

استفاده از ماسک و دستکش مناسب

ممنوعیت استفاده از زیور آلات و لباس های گشاد به هنگام دریل کاری

اگر به عنوان یک خانم خانه دار قصد دارید تا از یکی از ۷ ابزار کاربردی که باید در هر خانه وجود داشته باشد، یعنی دریل استفاده نمایید، بهتر است به هنگام کار به این نکات توجه کنید. هرگز در هنگام استفاده از دریل از زیورآلاتی که دارای زنجیرهای بلند هستند و یا حالت آویز دارن، استفاده نکنید. چرا که یک لحظه بی توجهی شما و پیچیدن این زیورآلات به دور مته دریل ممکن است شما را دچار صدمات جبران ناپذیری نماید.

البته به عنوان یک آقا نیز باید به این مسئله توجه نمایید چرا که همه چیز به زیورآلات ختم نمی‌شود و حتی وجود یک دسته کلید آویزان نیز می‌تواند در چنین شرایطی خطرساز باشد. البته بد نیست بدانید که مهمترین نکته در این بین پوشیدن لباس هایی با اندازه های مناسب است. چرا که پوشیدن یک لباس گشاد به هنگام استفاده از دریل می‌تواند به قدری دست و پا گیر باشد که موجب حواس پرتی مصرف کننده از کار و بروز سانحه برای او شود.

 

به کارگیری توجه لازم به تیغه اره و مته در دریل به هنگام کار

به هنگام استفاده از دریل و اره، مصرف کننده باید توجه لازم را نسبت به حرکت تیغه و مته به کار بگیرد. همانطور که می‌دانید مته در دریل و همچنین تیغه اره، مدتی پس از کار کردن با دستگاه، داغ می‌شوند و حتی بعد از قطع جریان برق نیز تا چند ثانیه به طور کامل از حرکت نمی‌ایستند. حال تصور کنید مصرف کننده این ابزارآلات را در حالی که هنوز داغ هستند و یا به طور کامل از حرکت نایستاده اند، لمس نماید، بدیهی است که در چنین حالتی می‌تواند به سادگی به خود آسیب بزند. اما اگر به هنگام استفاده از دریل و اره، توجه لازم را به این ابزارآلات داشته باشد و در زمان مناسب آنها را تعویض نماید، قادر خواهد بود تا بدون هیچ مشکلی کار خود را به انجام رساند.

لازم به ذکر است استفاده از شماره مته و تیغه مناسب برای کار نیز از جمله نکاتی است که باید مورد توجه مصرف کنندگان قرار بگیرد. چرا که به طور مثال اگر مصرف کننده به هنگام دریل کردن کاشی، از یک مته ضعیف استفاده نماید، در نهایت ممکن است  به سطح کار خود لطمه بزند و یا حتی خود، با اصابت مته شکسته، آسیب ببیند.

انتخاب مته مناسب

عدم جابجایی ابزارهای برقی با استفاده از سیم محصول

اگر به هنگام استفاده از دریل و اره برقی، محصول را از محل اتصال سیم به دستگاه نگه دارید قطعاً به ابزار برقی خود آسیب می‌رسانید. همچنین اگر دستگاه برقی خود را از سیم بگیرید و در حالی که دریل یا اره به سیم، آویزان است آنها را جابجا نمایید احتمال بروز اتصالی در دستگاه خود را افزایش می‌دهید. بنابراین با این کار ضمن اینکه عمر مفید محصول را کاهش می‌دهید، موجب بالا رفتن ضریب خطر و احتمال بروز سانحه برای خود به هنگام استفاده از دریل و اره نیز می‌شوید. بر این اساس بهتر است علاوه بر زمان کار، حتی به هنگام نگهداری و جابجایی محصول نیز نکات ایمنی لازم را در نظر بگیرید تا ناخواسته، موجب آسیب رساندن به ابزار برقی خود و سلامتتان نشوید.

عدم جابجایی ابزارهای برقی با استفاده از سیم محصول

در پایان یادآور می‌شوم که برای خرید انواع ابزارالات دستی و برقی با بهترین قیمت، تنها کافی است تا سری به فروشگاه اینترنتی فامیلا کالا بزنید. فراموش نکنید که شما در فامیلا کالا می‌توانید به سادگی محصول مورد نظر خود را خریداری کرده و آن را در اسرع وقت در سراسر کشور دریافت نمایید. پس از این فرصت استفاده کنید و همین حالا، سفارش کالای مورد نیاز خود را ثبت نمایید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.