13 مه, 2024

تعمیر کابینت ام دی اف؛ چند روش ساده و کم هزینه برای ترمیم شکستگی و سوراخ‌های MDF

شاید درب کابینت شما نیز پس از مدتی استفاده به جهت انتخاب یراق آلات نامناسب و یا تحمل وزن بیش از حد، دچار شکستگی شود. همینطور ممکن است به هر دلیلی مجبور به تعویض دستگیره یا سایر یراق‌آلات به کار رفته در کابینت خود شده باشید و پس از اتمام کار ندانید که باید با سوراخ‌های به جا مانده از جای پیچ‌های قبلی چه کار کنید. در این مطلب در نظر داریم تا با کمک چند روش ساده، با کمترین هزینه، شکستگی‌های ام دی اف را تعمیر کنیم. برای آشنایی با این روش‌ها جهت تعمیر کابینت ام دی اف، تنها کافی است تا با فامیلاکالا در ادامه این مطلب همراه شوید.

از پولکی‌ها و بتونه چوب استفاده کنید

همانطور که می‌دانید نصابان و ام دی اف کاران برای اینکه جای پیچ‌ها در نمای کار مشخص نباشد از پولکی‌های هم رنگ کابینت برای پنهان کردن آنها استفاده می کنند. از این رو اگر سوراخ ایجاد شده در کابینت شما در نمای کار قرار دارد و کوچک است، شما نیز می‌توانید با تهیه پولکی‌های هم‌ رنگ با کابینت خود، با کمترین هزینه نقص ایجاد شده را برطرف نمایید.

نصابان و ام دی اف کاران برای اینکه جای پیچ‌ها در نمای کار مشخص نباشد از پولکی‌های هم رنگ کابینت برای پنهان کردن استفاده می کنند

برای پوشاندن سوراخ و ترک کابینت از پولکی‌ها و بتونه چوب استفاده کنید

با این حال تعمیر کابینت ام دی اف با پولکی، برای سوراخ‌هایی که قطری بیشتر از این برچسب‌ها دارند، امکان پذیر نیست. همچنین اگر سوراخ ایجاد شده در داخل یونیت قرار دارد، بهتر است که آن را با بتونه ترمیم کنید. بتونه‌های چوب را می‌توانید در رنگ‌های متنوع از بازار خریداری نمایید و سوراخ‌های ایجاد شده را با آنها بپوشانید. سپس روی بتونه را کمی سمباده بکشید تا هم سطح با ورق کابینت شما شده و همپوشانی لازم را در آن ایجاد نماید.

از چسب چوب کمک بگیرید

استفاده از چسب چوب‌های بی‌رنگ روش کم هزینه دیگری است که می‌توانید از آن برای تعمیر کابینت ام دی اف و ترمیم شکستگی‌ها استفاده کنید. از این رو اگر به طور مثال دو قطعه‌ای از یک درب در کابینت شما، دچار شکستگی شده است، ابتدا درب را از روی یونیت باز کنید. حال باید به هر دو قطعه به مقدار کافی چسب چوب بزنید و آنها را برای مدت چند ساعت تحت فشار قرار دهید تا به خوبی به هم بچسبند.

استفاده از چسب چوب‌های بی‌رنگ روش کم هزینه دیگری است که می‌توانید از آن برای تعمیر کابینت ام دی اف و ترمیم شکستگی‌ها استفاده کنید

چسب چوب بی رنگ برای شکستگی و درز گیری سطح ام دی اف مناسب است

ناگفته نماند که از چسب چوب‌های بی‌رنگ می‌توانید برای پر کردن سوراخ‌ها نیز استفاده کنید و نگران سفیدیِ رنگ آنها نیز نباشید. چراکه این نوع چسب چوب‌ها پس از خشک شدن، بی‌رنگ می‌شوند و تناقضی را در کار ایجاد نمی‌کنند.

یراق و لولای مناسبی را انتخاب کنید

همانطور که گفتیم اغلب سوراخ‌ها به این دلیل در کابینت‌های ام دی اف ایجاد می‌شوند که مصرف کننده مجبور به تعویض یک یراق در آنها می‌شود. همینطور عدم تناسب وزن درب با مقدار ظرفیت تحمل بدنه یراق نیز می‌تواند منجر به افزایش فشار و شکستگی کابینت شود.
بر این اساس اگر از ابتدا یراق مناسبی را برای تجهیز کابینت خود انتخاب کنید می‌توانید از بسیاری از این مشکلات پیشگیری نمایید. مثلاً لولا گازور کلیپسی یکی از یراق‌آلات کاربردی برای تجهیز انواع کابینت است. چراکه این یراق به مصرف کننده خود امکان می‌دهد در صورت نیاز، بدون باز کردن پیچ‌ها و تنها با فشردن یک اهرم، درب را از کابینت جدا نماید.

از یراق آلاتی مانند لولا گازور کلیپسی استفاده کنید این لولا نیاز به سوراخ کردن سطح کابینت ندارد

یراق آلاتی مثل لولا را با دقت انتخاب کنید

با این حال اگر در انتخاب یراق اولیه نیز دقت لازم را به کار نگرفته‌اید، نگران نباشید. در این شرایط برای کاهش فشار از روی درب کابینت خود یا تعویض یراق آن، تنها کافی است یک لولای جدید را به بخش میانی کار متصل نمایید. همچنین می‌توانید یراق‌آلات قبلی را باز کرده، جای آنها را با بتونه ترمیم کنید و لولای جدید را کمی پایین‌تر یا بالاتر از لولای سابق، به درب متصل نمایید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خرید انواع لولای کابینت می‌توانید مقاله‌ای با عنوان ” راهنمای کامل خرید لولا کابینت؛ انواع لولا گازور را بشناسید ” را نیز در وبلاگ فامیلاکالا مطالعه نمایید.

درب یا یونیت شکسته را تعویض کنید

کابینت‌ها از یونیت‌ها و درب‌های مجزایی ساخته شده و در انتها توسط چند پیچ به هم متصل شده‌اند. از این رو اگر یکی از درب‌ها یا یونیت‌های کابینت شما به گونه‌ای بشکند که قابل ترمیم نباشد، نیازی به تعمیر کابینت ام دی اف به صورت کلی ندارید. در چنین شرایطی تنها کافی است با کمی دقت، پیچ‌ها را باز کرده و درب یا یونیت مربوطه را از سایر قسمت‌های کابینت خود جدا کنید.

برای جلوگیری از آسیب دیدن سایر درب‌ها حتما درب آسیب دیده یا شکسته را تعمیر یا تعویض کنید

پیچ‌های درب یا یونیت مربوطه را باز کرده و از سایر قسمت‌های کابینت جدا کنید

حال می‌توانید با در دست داشتن قسمت شکسته کابینت، به شرکت‌های طراحی دکوراسیون داخلی یا کابینت سازی‌ها مراجعه نمایید. بدین ترتیب می‌توانید با پیدا کردن ام دی اف به کار رفته در کابینت خود، تنها هزینه ساخت یک درب یا یک یونیت را بپردازید و با این کار کابینت خود را تعمیر نمایید.

در انتخاب دستگیره‌ها دقت کنید

دستگیره‌ها در اندازه‌های استانداردی تولید می‌شوند و سایزبندی متنوعی نیز دارند. از این رو اگر به هر دلیل ممکن تمایل داشتید تا دستگیره‌های قدیمی کابینت خود را تعویض کنید، ابتدا به سایز آنها توجه نمایید. سپس تلاش کنید تا این دستگیره را با دستگیره کابینت دیگری در همان سایز تعویض نمایبد. این کار به شما کمک می‌کند تا بدون اینکه نیاز داشته باشید جای سوراخ‌های قبلی را پنهان کنید، بتوانید دستگیره‎های جدید را بدون تعمیر کابینت ام دی اف در همان جای قبلی، روی درب نصب کنید.

برای تعویض دستگیره کابینت قدیمی و نو حتما به فاصله‌ی بین پیچ‌ها توجه کنید

به فاصله بین پیچ‌های دستگیره قدیمی و جدید دقت کنید

سخن پایانی

همانطور که گفتیم گاهی می‌توانید از چند روش ساده و کم هزینه برای تعمیر کابینت ام دی اف خود استفاده نمایید. این کار باعث افزایش طول عمر کابینت شما و کاهش هزینه‌های طراحی و نصب مجدد آنها خواهد شد. همچنین انتخاب یراق‌آلات مناسب و نحوه نصب و استفاده از آنها نیز می‌تواند فشار وارده به ام دی اف را کاهش داده و از شکستگی آن جلوگیری نماید.
برای خرید انواع یراق‌آلات کابینت و کمد با بهترین قیمت، تنها کافی است تا سری به فروشگاه اینترنتی فامیلا کالا بزنید و همچنین می‌توانید نظرات و تجربه خود در خصوص تعمیر انواع کابینت را در انتهای همین مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.