12 مه, 2024

نحوه تبدیل کمد دیواری به ریلی، چگونه با کمترین هزینه کمد لولایی را مدرن کنیم؟

کمدهای دیواری ریلی، امروزه در اتاق خواب‌ها، سالن‌های مد و زیبایی و دیگر اماکن مدرن، به وفور به کار گرفته می‌شوند. البته همه این کمدها از اول و به همین شکل طراحی نشده‌اند بلکه بسیاری از مصرف کنندگان با تبدیل کمد دیواری به ریلی، دکوراسیون محیط مورد نظر خود را تغییر داده‌اند. در این مطلب قصد داریم به شما بگوییم که چطور ظاهر قدیمی کمد دیواری خود و درب‌های لولایی آن را تغییر داده و آن را به یک کمد دیواری ریلی تبدیل کنید؛ با فامیلاکالا همراه باشید.

مراحل طراحی و ساخت کمد دیواری ریلی دو درب

اگر کمد دیواری قدیمی شما در حال حاضر دارای دو درب لولایی است یعنی شما می‌توانید از آن برای ساخت یک کمد ریلی دو درب استفاده کنید. کمدهایی با عرض کمتر و بیشتر برای تبدیل به کمدهای ریلی تک درب یا سه درب مناسب هستند که تجهیز آنها کمی تخصصی بوده و نیاز به نصاب دارد. به همین دلیل در این مطلب، ابندا مراحل تبدیل کمد دیواری به ریلی دو درب را با هم بررسی می‌کنیم و سپس توضیحاتی کلی در مورد سایر کمدهای ریلی نیز به شما ارائه می‌دهیم.

اگر کمد دیواری قدیمی شما دارای دو درب لولایی است می‌توانید از آن برای ساخت یک کمد ریلی دو درب استفاده کنید

آماده سازی چهارچوب و کلاف کمد دیواری

اولین مرحله برای تبدیل کمد دیواری به ریلی، توجه به چهارچوب و کلاف کمد است. در برخی از کمدهای دیواری، کلاف کمد دارای زیرسازی مناسب بوده و امکان نصب ریل را فراهم می‌کند. در غیر اینصورت باید با کمک یک نجار، زیرسازی مناسب را در کلاف ایجاد نمایید و سپس از فضای ایجاد شده برای نصب ریل کمک بگیرید. توجه داشته باشید که برای ایجاد یک کمد ریلی دو درب باید ریل‌ها را، هم در ضلع بالای چهارچوب و هم در ضلع پایینی آن نصب نمایید.

اولین مرحله برای تبدیل کمد دیواری به ریلی، توجه به چهارچوب و کلاف کمد است

انتخاب و نصب ریل مناسب

انواع مختلف ریل کمد دیواری نظیر ریل‌های روکار و ترکیبی در بازار وجود دارد که می‌توان از آنها برای تبدیل کمد دیواری به ریلی استفاده کرد. با این حال ساده‌ترین نوع این ریل‌ها، ریل کمد پانگیر است که در رنگبندی‌های مختلفی به تولید می‌رسد. در ساختار این نوع ریل دو شیار قرار دارد که در برخی از مدل‌ها در فاصله ۴٫۵ میلیمتری از هم و در مدل‌های دیگر در فاصله ۵٫۵ میلیمتری از هم قرار گرفته‌اند. مدل اول، ریلی است که برای درب‌هایی با ضخامت ۱۶ میلیمتر مورد استفاده قرار می گیرد و مدل دوم برای درب‌هایی با ام دی اف دوبل کاربرد دارد. بر این اساس نوع ریل باید با توجه به درب و به درستی انتخاب شود.

انواع مختلف ریل کمد دیواری نظیر ریل‌های روکار و ترکیبی در بازار وجود دارد که می‌توان از آنها برای تبدیل کمد دیواری به ریلی استفاده کرد

همچنین توجه داشته باشید که ریل‌ها در شاخه‌های ۲ و ۳ متری به فروش می‌رسند. از این رو قبل از انتخاب ریل خود باید به طول درب کمدتان نیز توجه داشته باشید. مثلاً برای کمدی که دارای دربی با طول ۱٫۵ متر است می‌توانید از یک شاخه ۳ متری استفاده کنید. برای این کار باید ریل را از وسط نصف کرده و نیمی از آن را برای قسمت بالای درب و نصف دیگر آن را برای قسمت پایینی آن استفاده کنید.

خرید غلطک و یراق آلات جهت تجهیز درب‌ها

برای اینکه درب‌ها بتوانند به سادگی بر روی ریل‌ها حرکت کنند باید به چهار گوشه آنها در بالا و پایین، غلطک‌هایی را متصل کنید. البته فراموش نکنید که این غلطک‌ها را باید با توجه به نوع ریل خریداری نمایید. مثلاً اگر از ریلی که ظرفیت تحمل دربی با وزن ۸۰ کیلوگرم را دارد در کلاف کمد دیواری خود استفاده کرده‌اید در مرحله بعدی تبدیل کمد دیواری به ریلی، باید از یک غلطک ۸۰ کیلویی استفاده نمایید.

برای اینکه درب‌ها بتوانند به سادگی بر روی ریل‌ها حرکت کنند باید به چهار گوشه آنها در بالا و پایین، غلطک‌هایی را متصل کنید

در نهایت پس از نصب غلطک‌ها می‌توانید یراق‌های کوچکی که به ترمز معروف هستند را درون شیارها، کار بگذارید و کمد ریلی خود را آرامبند کنید. همچنین فراموش نکنید برای اینکه بتوانید درب را به راحتی در چهارچوب کمد جای دهید، باید ارتفاع آن را ۳ سانت کوتاهتر از ارتفاع کلاف در نظر بگیرید.

خرید دستگیره و تکمیل کمد ریلی

در آخرین مرحله برای تبدیل کمد دیواری به ریلی باید یک سمت عرض درب را به دستگیره شاخه ای مجهز کنید. البته این نوع دستگیره که در شاخه‌های ۲ و ۳ متری به فروش می‌رسد بیشتر بر روی درب‌های ۱۶ میلیمتری با ارتفاع زیاد نصب می‌شود تا درب بر اثر استفاده  مداوم، تاب برندارد. همچنین نصب دستگیره‌های شاخه‌ای بر روی درب‌های کمد دیواری به باز و بسته کردن ساده‌تر آنها نیز کمک می‌کند.

نصب دستگیره‌های شاخه‌ای بر روی درب‌های کمد دیواری به باز و بسته کردن ساده‌تر آنها نیز کمک می‌کند

مراحل طراحی و ساخت کمد دیواری ریلی تک درب

اگر طول کمد دیواری شما کم است می‌توانید آن را به یک کمد ریلی تک درب تبدیل کنید. البته توجه داشته باشید که ریل این نوع از کمدها روی سقف باکس یا کلاف کمد قرار می‌گیرد. از این رو برای تبدیل کمد دیواری به ریلی تک درب باید ابتدا از داشتن فضای خالی در بالای کمد، اطمینان حاصل نمایید.
سپس می‌توانید ریل را به قسمت بالایی کمد متصل نمایید و برای پایین درب از یراقی به اسم راهنما کمک بگیرید. نصب این نوع یراق باعث می‌شود تا درب به هنگام باز و بسته کردن به سمت داخل و یا بیرون کمد حرکت نکند و در مسیر خود باقی بماند.

اگر طول کمد دیواری شما کم است می‌توانید آن را به یک کمد ریلی تک درب تبدیل کنید

مراحل طراحی و ساخت کمد دیواری ریلی آکاردئونی

تبدیل کمد دیواری به ریلی سه درب و آکاردئونی، کمی تخصصی است و بهتر است توسط نصابی حرفه‌ای صورت بگیرد. با این حال برای ساخت این نوع کمد نیز می‌توانید از یراق‌آلات مخصوص کمک بگیرید. البته در نظر داشته باشید که تنها روی کمد دیواری‌های با طول سه متر یا بیشتر می‌توانید از درب‌های آکاردئونی استفاده کنید.

تبدیل کمد دیواری به ریلی سه درب و آکاردئونی، کمی تخصصی است و بهتر است توسط نصابی حرفه‌ای صورت بگیرد

برای این کار ابتدا باید ریلی را در قسمت بالایی و پایینی باکس کمد نصب نمایید. سپس درب‌هایی که عرض هر یک از آنها به ۶۰ تا ۷۰ سانتی‌متر می‌رسد را با یراق مخصوص، دو به دو به هم وصل کنید. این کار باعث می‌شود تا با جمع کردن درب‌ها یا به اصطلاح تا کردن هر دو درب بر روی هم، بتوانید درب کمد را باز کرده و به محتویات آن دست پیدا کنید.

سخن پایانی

برای تبدیل کمد دیواری به ریلی ابتدا باید ببینید که با توجه به ابعاد کمد دیواری خود می‌توانید چه نوع کمدی را با آن جایگزین نمایید. سپس یراق‌‌آلات مورد نیاز را خریداری نموده و مراحل ساخت کمد ریلی خود را یک به یک طی کنید. برای خرید انواع ریل کمد دیواری و دستگیره در کمترین زمان و با بهترین قیمت نیز تنها کافی است تا سری به فروشگاه اینترنتی فامیلاکالا بزنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.