20 مه, 2024

مقایسه اجاق برقی با اجاق گازی!

ممکن است شما نیز به هنگام تعویض دکوراسیون آشپزخانه خود برای خرید اجاق برقی یا گازی دچار شک و تردید شده باشید. اجاق هایی که هر دو به واسطه ابعاد و ساختار بدنه تقریباً یک شکل خود، جایی یکسان را در آشپزخانه شما اشغال می‌کنند. با این حال از نظر کارایی با هم بسیار متفاوتند. به همین خاطر نیز گاهی انتخاب یکی از این دو محصول برای خریداران کمی دشوار است. همین شک و دودلی مشتریان که ما در فامیلا کالا نیز شاهد آن بوده ایم، موجب شد تصمیم بگیریم در این مطلب به مقایسه اجاق برقی با اجاق گازی بپردازیم تا شاید بتوانیم انتخاب را کمی برایتان ساده تر کنیم. با ما همراه باشید.

اجاق برقی یا اجاق گازی برای آشپزخانه ما مناسب‌تر است

انرژی مصرفی؛ بزرگترین تفاوت اجاق های برقی و گازی با هم

همانطور که از نام محصولات نیز مشخص است اولین و شاید بزرگترین تفاوت اجاق های برقی و گازی با هم، نوع انرژی مصرفی آنها است. الکتریسیته یا در واقع همان انرژی مصرفی اجاق های برقی به عنوان یک انرژی پاک و نسبتاً ارزان در سراسر دنیا در دسترس است. با این حال استفاده از اجاق های برقی بیشتر در کشورهای اروپایی یا در مناطقی که امکان بهره گیری از گاز شهری در آنها وجود ندارد، متداول است.

اجاق گازی از گاز شهری به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند و به جهت دسترسی آسان به لوله کشی گاز در ایران، نسبت به اجاق های برقی پر مصرف تر است. این محصول نیز همانند اجاق های برقی در دو نوع مبله و صفحه ای به بازار عرضه می‌شود. با این حال چند سالی است که نوع توکار آن به جهت جای کمتری که اشغال می‌کند پر فروش تر بوده است.

مهمترین مساله در تفاوت خرید اجاق برقی یا گازی میزان مصرف انرژی آنها

مقایسه اجاق برقی با اجاق گازی از نظر ساختار و بدنه

تقریبا هر دو نوع اجاق های برقی و گازی هم از استیل و هم از شیشه ساخته می‌شوند. با این حال به طور معمول بدنه استیل بیشتر در اجاق های گازی و بدنه شیشه ای در اجاق های برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همین امر نیز موجب می‌شود تا بقیه ساختار بدنه نظیر ولوم ها نیز تحت تاثیر این موضوع قرار بگیرند. به گونه ای که ما در اجاق های گازی بیشتر شاهد ولوم های فیزیکی هستیم در حالی که شعله ها در اجاق های برقی معمولاً با پنل های لمسی کنترل می‌شوند و چیزی به شکل ولوم در ساختار آنها وجود ندارد.

همچنین به طور معمول در اجاق برقی توکار خبری از شبکه های چدنی و شعله های بیرون زده وجود ندارد. چرا که ساختار اجاق، اغلب یکپارچه است و ظروف برای گرم شدن مستقیماً روی شعله هالوژنی اجاق قرار می‌گیرند. در مقابل اما ساختار اجاق های گازی یک دست نیست و شبکه های چدنی، ظروف را در فاصله مشخصی از شعله نگهداری می‌کنند.

چه تفاوتی در ساختار و بدنه اجاق برقی و اجاق گازی وجود دارد

دوام و زیبایی؛ اجاق برقی بهتر است یا گازی؟

با اینکه بدنه اجاق های برقی اغلب از شیشه های سکوریت مقاوم به حرارت و ضربه ساخته می‌شوند اما نمی‌توان منکر این امر شد که مقاومت آنها در مقایسه با استیل کمتر است. از این رو شاید به طور کلی بتوان گفت محصولاتی همچون اجاق گاز استیل هم از نظر جنس بدنه و هم دوام قطعات داخلی نسبت به اجاق های برقی مقاوم تر هستند.

اجاق گازی دوام بیشتر دارد یا اجاق برقی

با این حال به هنگام مقایسه اجاق برقی با اجاق گازی متوجه می‌شویم که سطح یک دست و هموار و صفحه کلید لمسی اجاق برقی، اغلب از ولوم های پلاستیکی اجاق های گازی زیباتر است. همچنین رنگ قرمز شعله های هالوژنی نیز توجه بسیاری از خریداران را به خود جلب می‌کند. البته نا گفته نماند که اجاق های هالوژنی تنها نوع اجاق های برقی نیستند و نسل جدیدتر این محصولات با نام اجاق اینداکشن نیز به بازار عرضه شده است. محصولی که از تکنولوژی القای مغناطیسی بهره می‌گیرد و تنها قادر به گرم کردن ظروف مخصوص به خود است.

راه اندازی و نصب اجاق های برقی و گازی

گام اول نصب اجاق های صفحه ای چه از نوع گازی و چه از نوع برقی معمولاً با استفاده از الگوهای برش به انجام می‌رسد. بدین ترتیب که صفحه ام دی اف با استفاده از الگو و ابعاد تعریف شده بریده می‌شود، اجاق صفحه ای در محل ایجاد شده قرار می‌گیرد و در نهایت از زیر کار با استفاده از گیره های نگهدارنده در جای خود محکم می‌شود. سپس مصرف کننده می‌تواند دوشاخه اجاق برقی را به پریز متصل کرده و اجاق خود را برای پخت و پز راه اندازی نماید.

در مقابل اما راه اندازی اجاق های گازی، کمی پیچیده تر از اجاق های برقی است. چرا که پس از نصب اجاق گازی در محل ایجاد شده، حال نوبت به بررسی اتصالات شیر و نصب شلنگ گاز می‌رسد که این خود پروسه زمانبری است. در نهایت نیز چون فندک اغلب اجاق های گازی الکتریکی است، خریدار باید دوشاخه اجاق را نیز به پریز متصل نماید تا امکان جرقه زدن شعله با چرخاندن ولوم ها فراهم گردد.

اجاق برقی برای آشپزخانه من بهتر است یا اجاق گازی؟

علاوه بر مواردی که عنوان کردیم مقایسه اجاق برقی با اجاق گازی باید با توجه به بودجه در نظر گرفته شده برای خرید، برند، نوع و مدت زمان استفاده از اجاق و مواردی از این دست نیز صورت پذیرد. سپس هر خریدار می‌تواند با توجه به اولویت های خود بهترین نوع اجاق را انتخاب کرده و آن را به سادگی و به صورت آنلاین از فروشگاه اینترنتی فامیلا کالا خریداری نماید.

در چه صورت باید اقدام به خرید اجاق برقی کنیم

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.