12 مه, 2024

در خرید فیلتر زغالی هود آشپزخانه به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

همان‌طور که می‌دانید در گذشته، تنها راه ممکن برای استفاده از هودهای آشپزخانه، متصل کردن آن‌ها به دودکش بود. چرا که هیچ مکانیزم خاص دیگری برای بیرون راندن هوای آشپزخانه و تهویه آن وجود نداشت. موضوعی که شاید در نگاه اول، چندان هم پیچیده به نظر نمی‌رسید اما روی تمامی جزئیات آشپزخانه تأثیر می‌گذاشت. از این رو برای اتصال راحت انواع هود نظیر هود شومینه ای، هود مخفی داخل کابینت و غیره به دودکش، تنها دو راه وجود داشت. در روش اول، طراح می‌بایست محل اجاق‌گاز را در آشپزخانه به‌ گونه‌ای در نظر می‌گرفت که به دودکش نزدیک‌تر باشد تا به ‌آسانی بتواند هودهای روکار و توکار نظیر هود مخفی کار شده در کابینت را به دودکش متصل کند و عملیات جذب و مکش هوا از طریق اتصال آسان هود به دودکش انجام دهد. در روش دوم به علت دور بودن اجاق ‌گاز از خروجی دودکش نصاب مجبور بود برای رساندن خروجی هود به دودکش از چندین متر لوله خرطومی کمک بگیرد.

لوله هود را متناسب با خروجی دهانه هود خود انتخاب کنید

هر دو روش معایب خاص خود را داشتند. گاهی اجبار به کاهش فاصله اجاق ‌گاز و دودکش در طراحی هود و همچنین نصب آن در کابینت ‌های گلاس، چوب، ام دی اف و غیره سبب می‌شد تا طراحی کابینت‌ها دشوار شده و موردپسند صاحب‌خانه ها قرار نگیرد، نصب لوله خرطومی طویل نیز خطرات خود را داشت. همین امر نیز موجب شد تا تولیدکنندگان با طراحی هودهای مخفی در کابینت نظیر اخوان، بوش، بیمکث ایلیا استیل، استیل البرز و غیره سبک جدیدتری از هودهای آشپزخانه را تولید و روانه بازار کنند. این شرکت‌ها فیلترهای زغالی را با سبکی نوین در طراحی هود مخفی به‌ کار برده و روانه بازار کردند و با این طراحی توانستند مشکل دودکش را برای همیشه حل کنند. اما خرید فیلتر زغالی هود آشپزخانه توسط مصرف‌کنندگان، چگونه به حل این مشکل کمک کرد؟ برای یافتن پاسخ با فامیلا کالا در ادامه این مطلب همراه باشید.

چرا یک هود آشپزخانه با قابلیت نصب فیلتر زغالی بخریم؟

امروزه تقریباً تمامی مدل‌های هود مخفی نظیر هود مخفی در کابینت ‌های گلاس، هود مخفی در کابینت ام دی اف، هود مخفی در کابینت ممبران و هودهای جزیره‌ای و غیره به‌گونه‌ای ساخته می‌شوند که مصرف‌کننده بتواند از فیلتر زغالی نیز بر روی آن‌ها استفاده کند. فیلترهای زغالی که در واقع به‌ نوعی جایگزین دودکش آشپزخانه می‌شوند، هوای خروجی از موتور هود را تصفیه می‌کنند. فیلترهای آلومینیومی نیز هوای ورودی به موتور را فیلتر می‌کنند. در نتیجه هوایی که از هود دارای فیلتر زغالی، خارج می‌شود در دو مرحله تصفیه ‌شده است.

در خرید هود آشپزخانه اولویت را به مدلهایی با قابلیت نصب فیلتر زغالی بدهید

این امر موجب می‌شود تا مصرف‌کننده بتواند بدون نگرانی در خصوص نصب دودکش از تمامی مدل‌های هود حتی هود مخفی تو کابینت در آشپزخانه خود استفاده کند. بر این اساس دیگر نه محدودیتی در طراحی دکوراسیون آشپزخانه خود خواهد داشت و نه الزامی برای استفاده از چند متر لوله خرطومی. اما قبل از خرید انواع فیلتر بد نیست نگاهی نیز به مدل‌های مختلف هود مخفی داشته باشیم. برای کسب اطلاعات کافی در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم مقاله جامع « هود مخفی در کابینت به چه مدل هایی گفته می‌ شود؟ راهنمای انتخاب، خرید و نصب» را در فامیلاکالا مطالعه نمایید.
البته همه ‌چیز نیز تنها به سفارش یک هود آشپزخانه با قابلیت نصب فیلتر زغالی ختم نمی‌شود و خرید فیلتر زغالی هود آشپزخانه نیز خود، نیازمند توجه به نکاتی است که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

چند نوع فیلتر زغالی هود آشپزخانه در بازار موجود است؟

ممکن است شما نیز به هنگام خرید فیلتر زغالی هود آشپزخانه با انواع مختلف این محصول مواجه شده باشید. نسل اول فیلترهای زغالی، فیلترهای مستطیل شکل یک‌ تکه‌ای بودند که روی موتور هود قرار می‌گرفتند. این نوع فیلترها نصب سختی داشتند و پس از مدتی استفاده، خرد شده و از هود بیرون می‌ریختند. همچنین گاهی ممکن بود تا هوای خروجی را به داخل موتور برگردانند و فشار مضاعفی را به آن وارد کنند. به همین دلیل زود از عرصه رقابت خارج ‌شده و جای خود را به فیلترهای زغالی نسل جدید دادند.
انواع فیلتر زغالی هود آشپزخانه موجود در بازار را بشناسیم

فیلترهای زغالی نسل جدید در واقع همین فیلترهایی هستند که ما امروزه در هودهای خود از آن‌ها استفاده می‌کنیم. فیلترهای محفظه دار گردی که زغال‌های موجود در آن‌ها به شکل ساچمه هستند. این فیلترها در قسمت خروجی هوا در بالای هود نصب می‌شوند و بدین ترتیب به ‌درستی در مقابل جریان هوا قرار می‌گیرند. این امر موجب می‌شود تا هوای مکیده شده توسط هود، ساچمه‌ها را شناور کند. شناور شدن ساچمه‌ها نیز موجب جذب چربی و بوی غذا توسط زغال‌ها شده و هوای مکیده شده را تصفیه می‌کند.

انواع فیلترهای زغالی از لحاظ بافت مواد کربنی

فیلتر کربن در مدل‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام از آنها دارای ابعاد و کارایی‌های مختلفی هستند. فیلترهای کربنی موجود در بازار شامل؛

  • فیلتر کربن فومی: این مدل فیلتر به ‌صورت تشک فومی به فروش می‌رسد که بر اساس ابعاد هود برش خورده و استفاده می‌شود.
  • فیلتر کربن لایه‌ای: این مدل از فیلتر کربن بر روی هودهای استاندارد و دارای کیفیت بالا از قبیل هودهای مخفی، توکار، جزیره‌ای و غیره نصب می‌شود. این فیلتر دارای یک کیت بازیافت کامل است که تا ۹۵ درصد بوها را از بین می‌برد و همین امر سبب شده است تا این نوع فیلتر، گران‌ترین فیلتر کربنی موجود در بازار باشد.
  • و فیلتر کربن دانه‌ای: این فیلتر به شکل یک کاست گرد یا مربع با ابعاد مشخص است.

تفاوت های فیلتر زغالی سفید و سیاه با هم

فیلترهای زغالی سفید و سیاه در واقع دو نوع متفاوت از فیلترهای زغالی نسل جدید هستند که در کارایی تفاوت چندانی با هم ندارند. در این میان فیلتر زغالی سفید، طول عمر و ماندگاری بیشتری دارد و برای کسانی که به‌ طور مداوم از هود آشپزخانه خود استفاده می‌کنند، کاربردی‌تر است.
فیلتر زغالی سفید و فیلتر زغالی سیاه از نظر کیفیت با یکدیگر متفاوت هستند

البته بد نیست بدانید که طول عمر فیلترهای زغالی به مدت ‌زمان و مقدار استفاده از هود بستگی دارد و نمی‌توان زمان مشخصی را برای آن تعریف کرد. با این ‌حال می‌توان به پیچیدن بوی غذا در آشپزخانه به هنگام روشن بودن هود به ‌عنوان یکی از علائم تمام شدن عمر فیلترهای زغالی اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مطلبی با عنوان ” آسان‌ترین روش تعویض فیلتر هود آشپزخانه ” را نیز در وبلاگ فامیلا کالا بخوانید.

تصفیه هوا با بالاترین کیفیت از ذرات معلق و بوی نا مطبوع در محیط

همانطور که گفتیم فیلتر زغالی درجه یک  که بین موتور و فیلتر چربی در هودهای زیر کابینتی و سایر هودها نصب می‌شود، برای فیلتر کردن بخار و ذرات معلق دود و چربی در حین پخت ‌و پز استفاده می‌شود. کربن فعال موجود در این فیلتر ضمن از بین بردن بوی بد، آلاینده‌های موجود در هوای گردشی سیستم را جذب می‌کند. ساختار میکرو متخلخل این فیلتر به شما امکان تصفیه هوای محیط را می‌دهد. از همین رو می‌توانید با استفاده از این فیلترها از یک آشپزخانه همیشه تمیز و بدون بو لذت ببرید.

فیلترهای زغالی گزینه ای ایده آل برای هودهای مخفی و زیر کابینتی

یکی دیگر از نکاتی که باید در خرید فیلتر زغالی هود آشپزخانه به آن توجه داشته باشیم، ابعاد فیلتر است. جالب است بدانید که فیلتری که بر روی هودهای مخفی از قبیل هود بیمکث، اخوان، ایلیا استیل نصب می‌شود باید قطری برابر با ۱۵ سانتی‌متر داشته باشد. در حالی ‌که فیلتر زغالی مناسب هودهای خارجی و هود جزیره‌ای، ۲۰ سانتی‌متر قطر دارد. فراموش نکنید توجه به این ابعاد که به خرید فیلتر مناسب موجب می‌شود، بسیار مهم است. چرا که فیلتر زغالی، تنها در صورتی هوا را به ‌درستی تصفیه می‌کند که پس از نصب، به ‌خوبی تمامی خروجی باد موتور هود را پوشش دهد.

توجه به ابعاد محصول به هنگام خرید فیلتر زغالی هود آشپزخانه

یکی دیگر از نکاتی که باید در خرید فیلتر زغالی هود آشپزخانه به آن توجه داشته باشیم، ابعاد فیلتر است. جالب است بدانید که فیلتری که بر روی هودهای ایرانی نصب می‌شود باید قطری برابر با ۱۵ سانتی متر داشته باشد. در حالی که فیلتر زغالی مناسب هودهای خارجی و هود جزیره ای، ۲۰ سانتی متر قطر دارد. فراموش نکنید توجه به این ابعاد و خرید فیلتر مناسب موجب می‌شود بسیار مهم است. چرا که فیلتر زغالی، تنها در صورتی هوا را به درستی تصفیه می‌کند که پس از نصب، به خوبی تمامی خروجی باد موتور هود را پوشش دهد.در خرید فیلتر زغالی ابعاد و مدل هود آشپزخانه تان را به خاطر داشته باشید

راهنمای انتخاب و خرید فیلتر زغالی

قبل از خرید فیلتر کربن یا زغالی سیاه و سفید برای انواع هودهای مخفی و روکار دانستن میزان جریان هواکشی که به آن وصل می‌شود، ضروری است. بنابراین، علاوه بر فشردگی، سبکی، طراحی یا قیمت فیلترهای کربن، چگونگی جریان و عملکرد ذاتی هواکشی و مکش یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب فیلترهای زغالی و خرید آنها است.

در پایان یادآور می‌شویم که برای خرید فیلتر زغالی هود آشپزخانه و انواع مختلف هود، سینک و حتی اجاق‌ گاز، تنها کافی است تا سری به فروشگاه اینترنتی فامیلا کالا بزنید. شما در این فروشگاه می‌توانید تمامی لوازم مورد نیاز خود را با بهترین قیمت ممکن از برندهای مطرح و روز دنیا خریداری کرده و آن را به ‌سادگی در سراسر کشور، درب منزل خود دریافت نمایید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.