28 آوریل, 2024

هود مخفی در کابینت به چه مدل هایی گفته می‌ شود؟ راهنمای انتخاب، خرید و نصب

با تغییر نوع ساختمان سازی و کوچک شدن اغلب محیط‌های زندگی در سراسر جهان حفظ بوی مطبوع خانه در حین آشپزی و پخت و پز به یک امر حیاتی و قابل توجه تبدیل است. در نتیجه هود برای هر آشپزخانه‌ای که در آن آشپزی می‌شود یک وسیله ضروری است. با این حال امروزه دیگر از مدل‌های قدیمی هودها استفاده نمی‌شود و انواع هود مخفی در کابینت طرفداران بیشتری دارد. این نوع هود که همانند هواکش عمل می‌کند، با قدرت مکش بالا و زیادی بوی غذا را بیرون کشیده و محیط خانه را مطبوع می‌کند. به همین جهت انواع هود مخفی کار شده در کابینت به سبکی کاملاً متفاوت از سایر تهویه‌های داخلی خانه در مدل و اندازه‌های متفاوتی ساخته می‌شوند. شما می‌توانید این نوع از لوازم آشپزخانه را با توجه به انواع مدل هود مخفی در کابینت خود نصب نمایید.  البته اگر در این زمینه تجربه‌ای ندارید نگران نباشید چرا که ما در ادامه این مطلب طریقه نصب هود مخفی در کابینت را نیز به شما آموزش می‌دهیم. با فامیلاکالا همراه باشید.

آشنایی با هود مخفی در کابینت؛ به چه مدل هودی، هود مخفی می‌گویند؟

هود مخفی، یک مدل هود آشپزخانه است که روی قسمت اصلی یا بدنه آن توسط کابینت یا چیزی کاملاً مطابق با جنس کابینت پوشانده شده است. در نتیجه این مدل هود کاملاً از دید پنهان می‌شود و گاهی آنقدر خوب مخفی شده و با فضا و محیط آشپرخانه هماهنگ می‌شود که پیدا کردن آن، کار سختی است. در این میان کابینتی که هود را پنهان می‌کند، می‌تواند فقط  یک وسیله دکوری باشد یا علاوه بر جای دادن هود مخفی داخل کابینت در خود، دارای فضای ذخیره نیز باشد. البته از آنجایی که بیشتر مدل‌های هود مخفی، یک کابینت را به طور کامل اشغال می‌کنند، اغلب فضایی برای جا دادن سایر وسایل در آنها باقی نمی‌ماند.

نمای هود مخفی در کابینت را می‌توان هنگام انتخاب کابینت آشپزخانه و یا خریداری هود از قبل سفارش داد تا فضای کافی برای جای هود مخفی در کابینت و امکان نصب راحت آن وجود داشته باشد. بدین ترتیب هود به بهترین شکل ممکن در آشپزخانه پنهان سازی می‌شود. همچنین برای پنهان سازی بیشتر نمای هود مخفی در کابینت می‌توان صفحه‌ای از جنس کابینت را بر روی هود کار کرد که هود را به صورت ۱۰۰% پنهان کند.

انواع هود مخفی؛ آشنایی با چند مدل هود مخفی در کابینت 

آشپزخانه یکی از جذاب‌ترین و کاربردی‌ترین محیط‌ها در هر خانه است. از این رو هودی که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد بهتر است با نوع کابینت آن هماهنگ باشد. به عنوان مثال مدل هود مخفی در کابینت های گلاس باید متفاوت از مدل هود مخفی در کابینت ام دی اف و یا غیره باشد. چرا که هر نوع کابینتی نما و ساختار خود را دارد. البته ناگفته نماند که طراحان هود مخفی، محصولات خود را تا حد امکان ساده تولید می‌کنند و به جستجوی فناوری‌هایی هستند که هود مخفی در کابینت ام دی اف را به سطح کاملاً جدیدی از ارگونومی برساند. بسیاری از مدل‌های جدید این هودها دارای یک سیستم کامل از سنسورها هستند که اطلاعاتی در مورد وضعیت خود دستگاه و محیط در اختیار واحد کنترل هود قرار می‌دهند. همچنین، در سیستم فیلترینگ، اگر فیلتر چربی بسیار کثیف باشد یا نیاز به تعویض داشته باشد، عملکرد هشدار فیلتر به موقع به شما اطلاع داده می‌شود. در ادامه برای روشن‌تر کردن موضوع با برخی از مدل‌های مختلف هود مخفی آشنا می‌شویم.

طراحی بنر برای مطالعه مقاله « هود مخفی بهترین مدل برای آشپزخانه کوچک ما»

  • هود مخفی زیرکابینی یا پنهان 

هودهای مخفی زیرکابینی یکی از محبوبترین مدل‌های هود مخفی در کابینت ام دی اف و غیره هستند. در نصب هود مخفی در کابینت ممبران، گلس و غیره فقط قسمت زیرین کاپوت هود در قسمت پایینی کابینت دیده می‌شود. از این رو از مزایای این مدل هود می‌توان به پنهان شدن کامل آن در کابینت اشاره کرد که آشپزخانه‌ای همیشه تمیز و براق را به شما هدیه می‌دهد.

از معایب هود‌های زیرکابینی نیز می‎توان به این موضوع اشاره کرد که این نوع از هودها اغلب کل منطقه پخت و پز بر روی اجاق گاز صفحه‌ای را پوشش نمی‌دهند، در نتیجه بخار خارج شده در حین پخت و پز، به طور کامل توسط این هودها دفع و جذب نمی‌شود. موضوعی که ممکن است به دلیل اینکه هود از نظر اندازه و ابعاد با طرح آشپزخانه تطابق ندارد، مشکل ساز شود.

  • هودهای مخفی دیواری یا کناری

هود دیواری مخفی به گونه‌ای طراحی شده است که در داخل کابینت پنهان می‌شود و فقط قسمت جلویی هود به صورت کشویی در پایین کابینت مشخص است.  در این روش استفاده از هود مخفی در کابینت مدرن، سطح زیرین کابینت دارای روکش فولادی ضد زنگ است تا از کابینت در برابر ذرات چربی و رطوبت محافظت کند. در برخی دیگر از هودهای مخفی کناری یا دیواری، پنل‌هایی وجود دارد که رنگ آنها با کابینت آشپزخانه یکسان است.  از این رو هود مخفی دیواری بهترین گزینه برای افرادی است که در ساختمان‌های آپارتمانی زندگی می‌کنند.

  • هودهای مخفی سایبان

هودهای مخفی مدل سایبان معمولاً به عنوان هودهای محدوده بالای اجاق گاز که در آنها اجاق گاز در جزیره آشپزخانه قرار دارد، شناخته می‌شوند. این نوع از هودها بسیار زیبا هستند اما ممکن است وجود آنها در وسط آشپزخانه کمی عجیب به نظر برسند. البته ناگفته نماند که مخفی و پنهان کردن این مدل هود زمانی که محیط آشپزخانه در ابتدای خانه و یا به صورت نامتقارن باشد کمی دشوار است.

  • هودهای اگزوز سقفی

اگر اجاق گاز در وسط خانه و یا در جزیره آشپزخانه باشد، استفاده از انواع هود مخفی کار شده در کابینت اگزوز گزینه بسیار خوبی برای ترکیب و پنهان کردن هود در عین زیبایی است. با استفاده از هودهای اگزوز، شما از یک هود تخصصی در محیط آشپزخانه خود استفاده کرده‌اید که به آسانی می‌توان آن را با سقف تراز کرد. شایان ذکر است هودهای اگزوز سقفی در مکیدن بخار، هوای چرب و بوی غذا در آشپزخانه بسیار قدرتمند هستند.

  • هودهای مخفی اگزوز جداره‌ای

یکی دیگر از روش‌های مدرن برای پنهان سازی هود مخفی با کابینت، نصب هود بر روی نیمکت جزیره است. در این مدل قسمت استخراج کننده هوای هود در قسمت کابینت زیر میز تعبیه می‌شود و با لمس یک دکمه، هود پنهان یا مخفی شده در جداره از روی نیمکت یا دیواره جزیره کابینت شروع به کار کرده و شروع به مکش تمام ذرات معلق و چربی از محل پخت می‌کند. سپس، هنگامی که مکش پایان می‌یابد، هود مخفی دوباره همسطح با نیمکت جزیره قرار می‌گیرد.

جنس انواع هود مخفی

هود‌های مخفی اغلب دارای جنس استیل یا شیشه نشکن سکوریت مقاوم در برابر خش و ضربه هستند. اما در برخی از برندهای خارجی هود مخفی از جنس سکوریت با دوری استیل نیز استفاده شده است. در ادامه به بررسی جنس انواع هود مخفی و ویژگی‌های هر کدام از آنها می‌پردازیم.

  • هود مخفی استیل

هودهای مخفی استیل دارای بدنه‌ای از جنس استیل استنلس ضد خش هستند که به صورت توکار و مخفی در زیر کابیت هایگلاس، ام دی اف و غیره نصب می‌شوند. این نوع از هودها اغلب به علت جنس استیلی که دارند، دارای دوام و عمر طولانی هستند و به آسانی نظافت می‌شوند.
(با انواع مدل‌های استیل هود مخفی اروما در این مقاله از فامیلاکالا آشنا شوید)

  • هود مخفی شیشه‌ای

هودهای مخفی و یا زیرکابینتی شیشه‌ای از جنس شیشه سکوریت نشکن ساخته شده‌اند که نسبت به ضربه، خش و حرارت مقاوم است. مزیت این نوع هودها این است که علاوه بر زیبایی ظاهری، به آسانی با یک اسفنج و دستمال مرطوب تمیز می‌شوند.

  • هود مخفی شیشه‌ای – استیل 

هودهای مخفی شیشه‌ای – استیل از شیشه سکوریت نشکن ضدخش ساخته شده‌اند که دور این شیشه را استیل ضد خش پرس شده شرکتی، در برگرفته است. در برخی از مدل‌های هود شیشه‌ای و استیل مخفی، سری هود از جنس شیشه سکوریت و بدنه و قسمت موتور آن از جنس استیل ضد خش است.

رنگبندی انواع هود مخفی

هودهای مخفی استیل اغلب با همان رنگ و طرح استیل هستند. اما هودهای مخفی شیشه‌ای سکوریت نشکن، بیشتر با رنگ مشکی تولید می‌شوند اما گاهاً برخی از شرکت‌ها، هودهای مخفی را به صورت سفارشی به رنگ سفید نیز تولید می‌کنند. مانند هود زیرکابینتی و مخفی داتیس که به رنگ‌های سفید، دودی و غیره نیز تولید می‌شود. (رنگ‌ و مدل‌های دلخواهتان از هود مخفی داتیس را در این مقاله از فامیلاکالا بیابید)

آشنایی با قطعات مهم و اصلی در هود مخفی


برخی از قطعات مهم و کاربردی به کار رفته در هود مخفی از جمله لوازم جانبی هود هستند که ممکن است در دوره‌های زمانی مختلف نیاز به تعویض داشته باشند. برای آشنایی با انواع لوازم جانبی هود و دیگر قطعات مهم آن، با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

  1. فیلتر

فیلتر از جمله لوازم جانبی اما اساسی در هر هود به شمار می رود که وظیفه اصلی آن جذب دود، چربی، کثیفی، آلاینده‌ها، ذرات معلق و گرد و غبار است. از این رو وجود فیلترهای هود برای تمیز و تازه نگه داشتن هوای آشپزخانه ضروری هستند. در ادامه به معرفی فیلترهای رایجی می‌پردازیم که در هودهای مخفی استفاده می‌شوند؛ با ما همراه باشید.

  • فیلتر الومینیومی 

فیلتر آلومینیومی موجود در هودهای مخفی، شبکه‌هایی توری از جنس آلومینیوم هستند که در قسمت ورودی هوا به هود مخفی قرار می‌گیرند. این فیلترها دود، چربی، کثیفی، ذرات معلق و گرد و غبار را جذب می‌کنند. از این رو هودهای مخفی بسته به مدل و برندشان می‌توانند ۱ تا ۳ فیلتر آلومینیومی داشته باشند. (برای آشنایی با انواع فیلتر به کار رفته در هود مخفی زیگما این مقاله از فامیلاکالا را بخوانید)

  • فیلتر الیافی

فیلترهای الیافی معمولاً در هودهای زیر کابینتی و هودهای مخفی استفاده می‌شوند. این نوع فیلترها به آسانی رطوبت، بوی نا مطبوع، ذرات گرد و غبار، دود و چربی موجود در محیط را جذب می‌کنند. اما این نکته حائز اهمیت است که فیلترهای الیافی به علت جذب رطوبت، ذرات چربی و آلاینده‌های موجود در محیط به بستر مناسبی برای رشد باکتری‌ها و کپک‌ها تبدیل می‌شوند در نتیجه باید هر چند وقت یکبار تعویض شوند. همینطور، به طور کلی بهتر است فیلترهای الیافی موجود در هود هر ۳ ماه یکبار بررسی و تعویض شوند.

  • فیلتر زغالی

فیلترهای زغالی گزینه ایده‌آلی برای هودهای مخفی و هود‌های بدون کانال هستند. این نوع فیلترها از مواد کربنی ساخته شده‌اند که برخی از آلاینده‌ها را به دام می‌اندازد و بوهای تولید شده از پخت و پز را دفع ‌و خنثی می‌کند. در نتیجه انواع فیلترهای زغالی به کار رفته در هودهای مخفی نظیر (فیلتر زغالی قطر ۲۰ سانت)، بهترین نوع فیلتر برای محیط‌های آپارتمانی و کوچک هستند.

ناگفته نماند امروزه تقریباً تمامی مدل‌های هود مخفی نظیر هود مخفی در کابینت ‌های گلاس، هود مخفی در کابینت ام دی اف، هود مخفی در کابینت ممبران و هودهای جزیره‌ای و غیره به‌گونه‌ای ساخته می‌شوند که مصرف‌کننده بتواند از فیلتر زغالی نیز بر روی آن‌ها استفاده کند. فیلترهای زغالی که در واقع به‌ نوعی جایگزین دودکش آشپزخانه می‌شوند، هوای خروجی از موتور هود را تصفیه می‌کنند. فیلترهای آلومینیومی نیز هوای ورودی به موتور را فیلتر می‌کنند. در نتیجه هوایی که از هود دارای فیلتر زغالی، خارج می‌شود در دو مرحله تصفیه ‌شده است. برای آشنایی بیشتر با این فیلترها مقاله « در خرید فیلتر زغالی هود آشپزخانه به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟» را در فامیلاکالا بخوانید.

  • فیلترهای ضد زنگ فولادی 

فیلترهای فولادی استنلس استیل یکی از کارآمدترین فیلترهای موجود در بازار هستند که در انواع هود  مخفی در کابینت ممبران نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از فیلترها به صورت سه طرفه تولید می‌شوند و میزان عبور جریان هوا و جذب الاینده‌ها و چربی را در حین کار کردن هود مخفی به حداکثر می‌رسانند.

بر این اساس انتخاب هود بر اساس نوع  فیلتر به کار رفته در  آن، به عادات آشپزی و پخت و پز شما بستگی دارد.  اگر زیاد آشپزی می‌کنید و یا عاشق سرخ کردنی هستید، فیلترهای بافل و ضد زنگ فولادی بهترین گزینه برای شما هستند. همینطور اگر نیاز به گردش مجدد هوا در آشپزخانه دارید، بهتر است هودهای دارای فیلترهای زغالی را برای آشپزخانه خود خریداری کنید.

  1. سنسورگاز و دود

سنسورهای دود و گاز موجود در هودهای مخفی از جمله سنسورهای حساس به نشتی هستند که برای شناسایی یا نظارت بر تخلیه ناخواسته دود و گازها استفاده می‌شوند. در نتیجه در صورتی که این سنسورها حس کنند اثری از نشت دود و گاز در محیط وجود دارد، به صورت اتوماتیک هود مخفی را روشن کرده و دود و گاز موجود در محیط را دفع می‌کنند.

  1. لامپ و فن هود 

در اغلب هودهای مخفی از لامپ‌های ال ای دی یا چراغ‌های رنگی با نور زیاد استفاده شده است. فن هم در هود‌های مخفی عملکردی مشابه به جاروبرقی را دارد و بیشتر صدای ایجاد شده توسط هود به عملکرد این بخش از هود باز می‌گردد‌. گفتنی است فن موجود در هود با قدرت مکش بالایی که دارد به جذب تمامی ذرات معلق، دود و چربی موجود در محیط می‌پردازد.

  1. خرطومی

خرطومی موجود در هودهای مخفی که با عنوان مجرای خروجی ذرات نیز شناخته می‌شود، تمامی ذرات و آلاینده‌های جذب شده از محیط را به دودکش خروجی منتقل می‌کند. شایان ذکر است این محصول در اندازه های مختلف نظیر ( لوله خروجی هود ۱۰ سانت) در فروشگاه اینترنتی فامیلاکالا قابل خریداری است.

  1. موتور

موتور جز اصلی و اساسی هود مخفی است که توان لازم برای ایجاد قدرت مکش و همچنین تمام نیرو محرکه مورد نیاز برای کار هود را ایجاد می‌کند. هودهای مخفی دارای یک یا دو موتور با چند دور چرخش جداگانه هستند. شایان ذکر است اغلب موتورهای استفاده شده در هود‌های مخفی و زیر کابینتی دارای توانی  بین ۱۲۰ تا ۲۵۰ وات هستند.

  1. کلیدهای تنظیم کننده 

کلیدهای تنظیم کننده در هود مخفی به صورت فشاری و مکانیکی یا به صورت لمسی عمل می‌کنند. این کلیدها اغلب تعیین می‌کنند که موتور با چه دور موتوری باید بچرخد و فعالیت کند. به عبارت دیگر این کلیدها میزان مکش و جذب هوا برای دفع و جذب ذرات را توسط هود کنترل می‌کنند.

  1. مخزن روغن

مخزن روغن یکی دیگر از بخش‌های جانبی موجود در هود‌های مخفی است که در انواع مختلف هود، متفاوت است. مخزن روغن در قسمت زیرین فن قرار دارد و روغن‌های اضافی و جمع شده در فن و بدنه به آن منتقل می‌شود.

  1. کاور 

کاور هود قسمت ظاهری و شیک هود است که سایر قسمت‌های هود را پوشش داده و در برمی‌گیرد. کاور اغلب هودهای مخفی دارای تزیین و طراحی‌های چشم نواز هستند و تاثیر به سزایی در انتخاب هودها توسط خریداران دارند.

  1. ریموت کنترل 

ریموت کنترل که در اغلب هودهای مخفی و زیر کابینتی وجود دارد، ریموت یا کنترلی است که دکمه‌هایی روی آن قرار گرفته و از دور انواع عملکرد‌های هود نظیر روشن شدن، خاموش شدن، سرعت، درجه فن و قدرت مکش هود و غیره را کنترل می‌کند.

مزایای اصلی و کاربردی خرید و  نصب هود مخفی در کابینت

  • جذابیت بصری هود مخفی آشپزخانه شما را زیبا می‌کند.

یک آشپزخانه شیک و به روز می‌تواند به راحتی جذابیت بصری هر خانه‌ای را افزایش دهد. از این رو اندازه هود مخفی در کابینت و شیوه نصب آن نیز بسیار مهم است. چرا که هودی که کاملاً نامحسوس و به طور یکپارچه با محیط اطراف خود ترکیب و  پنهان شده باشد، می‌تواند آشپزخانه شما را بزرگ و امروزی‌تر نشان دهد. به همین دلیل است که بسیاری از خریداران هود مخفی با ایجاد تغییراتی در شکل، جنس، رنگ، دستگیره، جزئیات کابینت‌های تلاش می‌کنند تا آنها را برای نصب هود مخفی مناسب سازی کنند. با این حال نصب هود مخفی در کابینت، ترفندهای خاص خود را دارد که می‌توانید آنها را در مقاله زیر بخوانید.

طراحی بنر برای مطالعه مقاله « طریقه نصب هود مخفی داتیس را مشاهده کنید»

  • هود مخفی کیفیت هوا را بهبود می‌بخشد.

آشپزخانه اغلب می‌تواند یکی از شلوغترین محیط‌ها در هر خانه‌ای باشد. پخت و پز و آماده سازی غذا، ذرات ناخواسته زیادی را تولید می‌کند که این ذرات باعث کاهش کیفیت هوا در محیط اطراف می‌شوند. برای بهبود کیفیت هوای آشپزخانه و کاهش ذرات، دود، بخار، بو و سایر محصولات جانبی ناخواسته آشپزی می‌توان از سیستم‌های هود و فیلتراسیون با کیفیت بالا استفاده نمود.

  • هود مخفی به دلیل راندمان بالا حرارت اضافی را از بین می‌برد.

گرم شدن آشپزخانه در حین آشپزی بر هیچ آشپزی پوشیده نیست. چرا که پختن یک وعده غذایی می‌تواند گرمای زیادی را ایجاد کند و این گرما می‌تواند برای کسی که آشپزی می‌کند، آزاردهنده باشد. این در حالی است که تهویه هوا توسط یک هود مخفی با کیفیت می‌تواند به سرعت به رفع گرمای حاصله از آشپزی در محیط آشپزخانه کمک کند. چرا که دمنده‌های هود مخفی در کابینت هایگلاس، ام دی اف و غیره هوای گرم را از محیط اطراف می‌گیرند و آن را به بیرون از خانه هدایت می‌کنند.

  • هود مخفی می‌تواند روشنایی مازاد و دلپذیری را برای محیط آشپزخانه و محل آشپزی فراهم کند.

اضافه کردن نور اضافی به آشپزخانه با یک هود مخفی بسیار آسان است. روشنایی که توسط یک هود مخفی مستقیماً روی اجاق گاز ایجاد می‌شود به آشپزها اجازه می‌دهد تا بر کیفیت و رنگ مواد در حین پخت و پز توجه بیشتری داشته باشند.

  • هود مخفی تمیزی بیشتری را برای آشپزخانه به ارمغان می‌آورد.

آشپزها می‌دانند که هر سطحی در آشپزخانه می‌تواند به سرعت توسط ذرات چربی و کثیفی پوشیده شود. به خصوص زمانی که روغن گرم می‌شود با پاشیده شدن آن به اطراف، سطوح مجاور مانند میز، کابینت و لوازم خانگی کثیف می‌شود. در اینجا یک هود مخفی می‌تواند با مکش بالای خود، ذرات پاشیده شده از چربی و بخار ذرات چرب را به داخل یک منطقه متمرکز کرده و هوای محیط را تصفیه نماید.

  • هود مخفی ارزش خانه را افزایش می‌دهد.

با همه گزینه‌های سفارشی سازی و مدرن سازی هود مخفی می‌توان نه تنها جذابیت بصری، بلکه حتی ارزش پولی یک خانه را افزایش داد. از این رو هرچه هود مخفی موجود در خانه کارآمدتر و با کیفیت‌تر باشد، ارزش تجهیزات و قیمت کلی یک خانه را بالاتر می‌برد.

تقسیم بندی انواع هود مخفی از نظر ویژگی‌های کاربردی

همانطور که می‌دانید طرح‌ها و سبک‌های مختلفی از هودهای مخفی در آشپزخانه‌ها وجود دارند، اما می‌توان گفت که تقریباً همه آنها بر اساس ویژگی‌هایی زیر تقسیم بندی می‌شوند.

  • سایز هود مخفی

اندازه هود مخفی و تناسب ابعادی آن با اجاق گاز و کابینت یکی از گزینه‌هایی است که سبب تفاوت در انواع هود مخفی در کابینت می‌شود. از این رو تناسب اندازه یک هود با اندازه اجاق گاز شما، یک امر حیاتی در حین خرید هود مخفی به شمار می‌رود. به گونه‌ای که اگر سایز هود مخفی کمتر از اندازه گاز صفحه‌ای و یا اجاق گاز شما در خانه باشد، عملیات تهویه و مکش هوا به درستی انجام نخواهد شد.

به همین دلیل اغلب هودهای مخفی با اندازه استاندارد ۷۰ تا ۹۵ سانتی‌متر طراحی و تولید می‌شوند. این سایزبندی به سادگی امکان انتخاب هود متناسب با ابعاد گازهای صفحه‌ای، اجاق گازهای مبله و فضای کابینت را برای خریداران فراهم می‌کند.

  • میزان تولید صدا 

معمولاً افراد به هنگام خرید انواع هود آشپزخانه، تمایل بیشتری به تهیه یک هود با کمترین میزان سر و صدا را دارند. از این رو بیشتر خریداران می‌خواهند که هود آنها در عین کیفیت و عملکرد مناسب، کمترین میزان صدا را تولید کند و آرامش محیط را برهم نزند. با این حال باید بگوییم که تمامی مدل‌های هود مخفی به علت قدرت مکشی که از کارکرد موتور می‌گیرند و همچنین، تهویه هوا دارای مقداری سر و صدا هستند و این موضوع، یک امر اجتناب ناپذیر است. اما خوشبختانه در حالت کلی نصب هود مخفی در کابینت موجب می‌شود تا این هود نسبت به سایر هودها صدای کمتری را تولید کند.

در این بین شایان ذکر است، اغلب هودهای توکار یا مخفی صدا و نویزی در محدوده ۵۰ تا ۷۰ دسیبل را تولید می‌کنند که این محدوده صدایی هرچه به میزان حداقلی خود، یعنی عدد ۵۰ نزدیک‌تر باشد صدا، لرزش و نویز هود کمتر است. به عنوان مثال صدای تولیدی هود مخفی اخوان برابر با ۵۴ تا ۵۶ دسیبل است.

همچنین جالب است بدانید فشار، نوع و قدرت موتور از ویژگی‌های ضروری در هود توکار اخوان به شمار می‌روند. زیرا فشار، سرعت مکش، سرعت جریان، نوع موتور، موقعیت موتور می‌تواند آرامش خانه شما را تضمین کرده و مکش و تخلیه حداکثری را با تولید کمترین صدا انجام دهد. از این رو هرچه موتور به ‌کار رفته در هود اخوان مخفی قدرتمندتر باشد، صدای کمتری در دورهای پایین‌تر ایجاد می‌کند. (برای آشنایی با محبوب‌ترین مدل‌های هود مخفی اخوان این مقاله را در فامیلاکالا بخوانید)

با همه اینها قدرت مکش در انواع مدل‌های هود مخفی آشپزخانه متفاوت است. اغلب هود‌های مخفی دارای قدرت تهویه و مکشی بین ۵۰۰ تا ۷۵۰ متر مکعب هستند که هرچه این عدد به میزان حداکثر خود نزدیکتر باشد، یعنی اینکه هود از قدرت مکش و تهویه بهتری برخوردار است. به عنوان مثال هود مخفی اخوان دارای قدرت مکشی بین ۵۶۰ تا ۷۰۰ است. شایان ذکر است هودهای دارای قدرت مکش بالا، هودهای مناسبی برای استفاده در آشپزخانه‌هایی هستند که پخت و پز و آشپزی بیشتری در آنها انجام می‌شود.

  • پنل اصلی کنترل 

انواع هود مخفی مانند هودهای جزیره‌ای، روکار و زیر کابینتی دارای پنل‌های اصلی کنترلی با مدل‌های صفحه کلید لمسی، ریموت کنترل (کنترل از راه دور)، پنل صفحه کلید مکانیکی یا فشاری هستند. با این حال به علت توکار بودن انواع هود مخفی در کابینت، استفاده از ریموت کنترل برای تنظیم و کنترل عملکرد دستگاه و استفاده از آن، آسان‌تر است.

  • سنسور دود و گاز 

سنسور دود و گاز یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که سبب تقسیم بندی انواع هود مخفی می‌شود. با این حال به کارگیری سنسور دود و گاز، یک‌ فناوری نو ظهور و جدید در هود مخفی است که در صورت وجود دود و گاز بیش از حد استاندارد و نرمال در محیط، هود را به صورت خودکار و اتوماتیک روشن کرده و هوای محیط را تهویه می‌کند. از این رو این سنسور تقریباً در تمامی هودهای مخفی مدرن به کار گرفته شده است.

عواملی که ممکن است به هود مخفی شما آسیب بزند؛ نکاتی برای نگهداری از هود توکار

شاید تصور کنید که پس از خرید هود مخفی و نصب آن، کار به اتمام رسیده و دیگر لازم نیست تا در خصوص نگهداری از این محصول کنجکاو باشید. در حالی که هم در هنگام خرید و هم پس از آن نکاتی در مورد هود مخفی وجود دارد که تنها، در صورتی که به آنها توجه کنید، می‌توانید یک محصول مناسب را خریداری کرده و طول عمر آن را بالا ببرید. مثلاً باید ابعاد هود مخفی را با توجه به اندازه اجاق موجود در آشپزخانه خود انتخاب کنید و این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر بین ابعاد هود و اجاق، تناسب نباشد، ممکن است میزان مکش آن پاسخگوی نیاز شما نباشد. به عنوان مثال اگر یک هود ۶۰ سانتی مانند هود آشپزخانه الیکا مخفی مدل Box in استیل را بالای اجاق ۹۰ سانتی نصب کنید، بدون شک میزان مکش آن کم خواهد بود. برای آشنایی با نکات پیش از خرید هود مخفی، مقاله « در انتخاب هود مخفی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟» را در فامیلاکالا بخوانید و دیگر نکات مهم پس از خرید را نیز در ادامه این مطلب، مطالعه نمایید.

  • فیلترهای کثیف و مسدود شده

یکی از عوامل آسیب رسان به فن هود‌های مخفی ، تمیز کردن نادرست یا ناکافی فیلترهای هود است. چرا که بی‌توجهی به فیلترهای هود می‌تواند منجر به تجمع رسوبات چربی در فیلتر شده و با بهم ریختن تعادل فن، فشار نامناسبی را به تمام قطعات هود وارد کند. فیلترهای کثیف با آسیب رساندن به یاتاقان‌ها، شفت‌ها و ایجاد سایش ناهموار و سریع در قطعات هود از جمله رایج‌ترین عوامل خرابی و آسیب به هود مخفی هستند. از این رو تمیز کردن و تعویض کردن فیلترها در جلوگیری از خرابی هود مخفی و افزایش طول عمر دستگاه موثر است.

شایان ذکر است علاوه بر نظافت منظم هود و فیلترهای آن باید برای سرویس‌های دوره‌ای و طول عمر بیشتر محصول نیز از افراد متخصص و تایید شده در این زمینه جهت نگهداری از هود کمک گرفت.

  • استفاده از قطعات غیر اصل و تقلبی

متاسفانه امروزه بسیاری از قطعات وارداتی هود، غیر اصل و کپی درجه چندم قطعات اصلی آن هستند. این قطعات بسیار ارزان هستند و کارایی لازم را ندارند. از این رو ممکن است برای مدت کوتاهی کار کنند، اما معمولاً خیلی زودتر از قطعات اصلی با کیفیت خراب می‌شوند. اما همه چیز هم مربوطه به طول عمر کوتاه این قطعات نیست و  استفاده از قطعات تقلبی، خطر آتش سوزی و آسیب به آشپزخانه و هود را نیز به دلیل عملکرد ناقص و طراحی نادرست محصول در پی دارند. در نتیجه باید توجه داشته باشید در صورتی که مجبور به تعویض یکی از قطعات هود خود شدید، همیشه از بهترین قطعات موجود در بازار و نوع اورجینال آنها استفاده کنید. قطعاتی که دارای کیفیتی متناسب با سایر قطعات هود هستند و برای تعمیر صحیح هود به کار گرفته می‌شوند.

  • نصب نادرست فن‌های اکسترکتور

برای اینکه طول عمر هود مخفی خود را افزایش دهید باید اطمینان یابید که تجهیزات آن به صورت صحیح و در جایگاه مناسب خود نصب شده‌اند. چرا که سیستم‌های موجود در هود مخفی دارای عناصر پیچیده‌ای هستند که باید متعادل و یکپارچه باشند تا به صورت یکنواخت و هماهنگ با هم فعالیت کنند.
هنگامی که اجزای یک هود، درست به هم متصل نشده باشند، احتمال وقوع نقص و خطا در آنها بسیار بیشتر است. به عنوان مثال در هنگام نصب اجزایی مانند ورودی‌های هوای هود، قطر و طول کانال، قدرت و نسبت موتورهای فن، تیغه ها، تسمه‌ها و یاتاقان‌ها و غیره باید به درستی در جای خود قرار بگیرند.
توجه داشته باشید که قطعات ناهماهنگ ممکن است برای موتورهای کوچک‌تر خیلی سنگین باشند و کار را برای موتور هود سخت کنند. استفاده از شفت‌ و قرقره شل، پنکه‌های بزرگ با منبع هوای ناکافی و فن بسیار کوچک و ضعیف نصب شده در یک سیستم تهویه بزرگتر، اشتباهات رایجی هستند که ممکن است توسط نصاب‌های آماتور رخ دهند. از این رو بهتر است هود مخفی مورد نیاز خود را پس از تحقیق و جستجو، از بهترین برند موجود در بازار انتخاب نمایید که در طولانی مدت دچار مشکل و هزینه‌های طاقت فرسا در زمینه تعمیرات نشوید.

  • نادیده گرفتن علائم هشدار دهنده در هود مخفی 

علائمی مانند صداهای درهم و ضربه مانند یا صدای آشکار و بلند در هود را باید جدی بگیرید و به آنها توجه کنید. اگر به نظر می‌رسد که سیستم هود مخفی ضعیف‌تر از قبل عمل می‌کند و فضای آشپزخانه گرم شده است نیز یعنی مشکلی در هود و نحوه نصب هود مخفی در کابینت ممبران و ام دی اف یا غیره وجود دارد. از این رو در چنین مواردی هود معمولاً نیاز به تعمیر دارد. به همین دلیل آگاهی از این مشکلات و رفع آنها، عملکرد هود را بهتر و آسان‌تر می‌کند و شما نیز می‌توانید مطمئن باشید که با یک برنامه‌ریزی مناسب و نگهداری منظم و دقیق از هود خود، هزینه تعمیرات غیرضروری آن را به حداقل می‌رسانید.

برندهای تولید کننده هود مخفی

برندهای متعدد ایرانی و خارجی در سراسر جهان به ساخت انواع هود مخفی می‌پردازند که از معروف‌ترین و برجسته‌ترین آنها می‌توان به هود بوش، سامسونگ، هود اخوان، هود استیل البرز، هود بیمکث، هود کن، هود داتیس، هود آلتون، هود ایلیا استیل، هود مسترهوم، هود اسنوا، هود تاکنوگل، هود مسترپلاس و غیره اشاره کرد. (با بهترین مدل‌های هود مخفی استیل البرز در این مقاله از فامیلاکالا آشنا شوید)
یکی دیگر از مشخصه‌های یک هود مخفی خوب گارانتی آن توسط تولیدکننده محصول است. به ‌عبارت ‌دیگر بهترین برند هود مخفی برندی است که بتواند پس از خرید نیز خدمات مناسبی را به مشتریان خود ارائه دهد. از این‌ رو وجود ضمانت ‌نامه‌های معتبر در جعبه محصولات کن و بی مکث می‌تواند به منزله تضمین این محصولات توسط تولیدکنندگان آنها باشد.

طراحی بنر برای مطالعه مقاله « راهنمای خرید بهترین برند هود مخفی»

قیمت انواع هود مخفی در کابینت 

قیمت هودهای مخفی به عوامل متعددی نظیر اندازه، قدرت مکش‌، سر و صدا، عملکرد هود، ظاهر هود و برند آن بستگی دارد. با این حال حداقل قیمت هود مخفی با طول ۷۰ سانتی متری، حدود یک میلون هشتصد هزار تومان و قیمت هود مخفی در کابینت با طول ۹۰ سانتی متری از چهار میلیون و هشتصد هزار تومان به بالا است. از این رو به طور معمول قیمت هود مخفی در کابینت های گلاس، ام دی اف و غیره در حدود ۲ الی ۵ میلیون تومان متغییر است. (قیمت انواع مدل‌های هود مخفی کن را در این مقاله از فامیلاکالا بخوانید)

مزایای خرید هود مخفی در کابینت 

نکات مثبتی که اغلب افراد در مورد هود توکار یا مخفی بیان می‌کنند توانایی این هود در تمیزی و پاک نگه داشتن همیشگی آشپزخانه است. همچنین پنهان کردن هودهای مخفی فولادی ضد زنگ، مشابه نحوه پنهان کردن اجاق‌های مایکروویو و ماشین‌های ظرفشویی است و به ایجاد نمای بهتر در آشپزخانه و کابینت‌ها کمک می‌کند.

از طرف دیگر هنگامی که هودهای مخفی را پنهان می‌کنید، خط کابینت‌های بالایی را مختل نمی‌کنید و ظاهری براق به کابینت‌های خود می‌دهید و این کار برای فضاهایی با آشپزخانه کوچک، مفید است. چرا که یک آشپزخانه ساده و کوچک با رعایت این نکات، جادارتر دیده شده و این امر باعث بزرگ دیده شدن و زیبایی بیشتر فضای این محیط می‌شود.

طراحی بنر برای مطالعه مقاله « مزایا و معایب هود مخفی»

معایب نصب هود مخفی در کابینت 

یک هود مخفی یا زیر کابینتی فقط حدود نیمی از صفحه زیر کابینت را می‌پوشاند، زیرا هودها به طور استاندارد با عرض ۳۰ تا ۳۵ سانتی متر ساخته و طراحی می‌شوند. در حالی که چوب کابینت بالایی استاندارد دارای عمق ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر است. بنابراین، این هودها برای مکش موثر هوا از قابلمه‌ها و تابه‌های موجود بر روی مشعل‌های جلویی، باید بسیار قوی باشند. این معمولاً به این معنی است که هودهای مخفی کشویی گران‌تر از مدل‌های ساده آنها هستند، زیرا هودهای کشویی فضای  بیشتری از اجاق گاز را می‌پوشانند. بنابراین علاوه بر سختی کار باید هزینه بیشتری را برای هود‌های مخفی کشویی صرف نمود.

مشکل دیگری که در مورد هود مخفی و یا توکار وجود دارد این است که کابینتی که هود در آن قرار داده شده، معمولاً مطابق با سایز و ابعاد هود مخفی در کابینت به صورت سفارشی ساخته می‌شود. موضوعی که می‌تواند دسترسی به قسمت‌های مربوطه به هود برای تعمیر را دشوارتر کند و همچنین در صورت شکستن و خرابی هود فعلی، یافتن جایگزینی برای هود که در همان کابینت جای بگیرد، دشوارتر است.

خرید هود مخفی با بهترین قیمت در فامیلاکالا

تنوع موجود در فروشگاه اینترنتی فامیلاکالا موجب می‌شود تا مصرف کننده به راحتی بتواند انواع مدل هود مخفی در کابینت را در این سایت بررسی نماید و محصول دلخواه خود را در سریعترین زمان خریداری کند. البته در این میان نکاتی نیز وجود دارد که بهتر است توسط خریداران مورد توجه قرار بگیرد تا نصب هود مخفی در کابینت به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد و مشکلی را در خصوص استفاده از هود ایجاد نکند. در نهایت یادآور می‌شویم که تیم پشتیبانی و مشاوره فروشگاه فامیلاکالا پاسخگوی سوالات شما مشتریان گرامی در خصوص خرید انواع هود مخفی در کابینت و سایر تجهیزات آشپزخانه هستند. از این رو برای رفع هرگونه ابهام در روند خرید آنلاین محصولات این فروشگاه، می‌توانید با شماره تلفن‌ ۰۲۱- ۷۷۴۴۰۲۸۶ تماس بگیرید و یا در صورت نیاز، به فروشگاه فیزیکی این مجموعه به آدرس تهران، اتوبان زین الدین شرق، خروجی هنگام، تقاطع آزادگان و هنگام، پلاک ۵۵۶، طبقه فوقانی فروشگاه دکو یراق مراجعه نمایید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.